labradorliv

Alla inlägg under april 2014

Av Anna-Lena - 21 april 2014 17:47

Premiär!!


Idag var det premiär för Indra i tävlingssammanhang!


Klubben hade en inofficiell träningstävling i rallylydnad.


Jag hade bestämt mig för att starta Essie i nybörjarklass och i sista sekund tänkte jag att, va fasen... kan väl testa Indra också när jag ändå ska dit! Vilket jag gjorde.... Med blandat resultat....


Nåja, felen som gjordes var helt och hållet mattes fel, bland annat korrigerade jag henne med kopplet vid ett flertal tillfällen och det gillade minsann inte domaren (med all rätt...)! MYCKET avdrag för sträckt koppel Bland annat rök 10 poäng på helheten! Fy på dig matte! Lilla Indra - som är så villig att vara till lags - om jag bara hade pratat lite mer med henne istället för att dra i kopplet hade vi fått betydligt bättre poäng.


Jag kan väl säga så här: Indra är aldrig tränad i rallylydnad så jag är ändå nöjd med henne. Liiite orättvist att ta in henne på en "tävlingsbana" utan att först ha tränat med henne!


Essie... jaaa... Hon är ju i höglöp. Men trots det fixade hon ihop 74 poäng! En del  poängavdrag står jag för eftersom jag gjorde en snurr till vänster då det skulle vara till höger. Poofff! Tio poäng väck!

En del får den här damen stå för själv: Hon lade sig inte riktigt ner på armbågarna vid ett liggkommando. Pooff! Tio poäng väck! Men jag kunde ju haft bätte koll och sagt "ligg" en gång till så hade det kanske bara varit något poäng som försvann. Nåja, på en riktig tävling hade hon ju faktiskt blivit godkänd och även när det gäller Essie har jag ju inte tränat rallylydnad i någon stor utstäckning så - jag är nöjd!


Fyra ekipage i nybörjarklass. Essie kom trea och Indra fyra! Jaja, sist men inte minst! Eller jo - det var de nog förresten!   Men roligt hade vi i alla fall!


Kameran var med men tyvärr inga bilder på Essie eller Indra. Men jag tog i alla fall en bild på Lena och Viggo när de "värmde upp"!


De tävlade i mästarklass och då fick Essie agera honnörshund. Essie fixade detta jättebra och även Viggo! Han brydde sig inte ett skvatt om att det satt en löptik bredvid banan och flirtade med honom!    


Idag brydde jag mig inte så mycket om mina dåliga tävlingsnerver. Kanske för att jag har EN hund som är helt otränad i dessa sammanhang och EN som också är otränad i dessa sammanhang! Men det gav mersmak! Funderar allvarligt på att anmäla Essie till tävling "på riktigt". Vi får se!


Väl hemma gick Samantha ut och busade med Indra i trädgården. Lite mys blev det också då Samantha överöste Indra med små blomblad från gräsmattans tusenskönor. Se, så fina tjejer!


       

  


Kan också berätta att igår var Samantha "stand-in" för husse på lydnadskursen. (Husse är krasslig med en mycket efterhängsen och enveten förkylning).

De här båda tjejerna var så duktiga!! Indra hade full koll på Samantha och lyssnade fullt ut på henne och jag var stolt över båda två!


Nu är påsken snart slut för denna gång och en ny härlig arbetsvecka väntar!


Ha det bra allihop!


Anna-Lena




Av Anna-Lena - 18 april 2014 19:14

Glad Påsk!


önskar vi er alla, både två- och fyrbenta!


 


Härligt med flera dagars ledighet! Mycket tid för att träna med hundarna men också att umgås med familj och vänner.


Idag mötte vi upp Lena och Viggo för lite lydnadsträning. Essie var med på en platsliggning men sen fick det räcka för henne. Hon löper ju som sagt, och har tankarna på lite annat då. Jag tycker i och för sig att det blir bättre och bättre för varje löp men jag vill ändå inte ställa för höga krav på henne. Vi har tränat lite apportering i veckan och DÅ märks det minsann inte att hon är lite "off"!


Lena jagar ett LP2 med Viggo och det kommer att gå alldeles utmärkt om han går som han gjorde på träningen idag!


Indra fick träna på linförighet, vilket gick bra. Vi tränade också ställande och läggande under marsch. Även här går det bättre och bättre, och jag tror inte det ska vara några problem. Inkallningen gick bra som vanligt, förutom ingången. Hon kastar sig upp på ens ben så man håller på att åka i backen! Tror vi ska träna detta med lite kortare sträckor.


Väl hemma igen fortsatte vi träningen lite i trädgården. Jag tycker det är bra att filma momenten för att sen kunna se i lugn och ro, begrunda vad som var bra och vad som var mindre bra. Här en liten film från linförighet med Indra. Husse kommenderar och filmar:


Inte helt perfekt naturligtvis, men en bra bit på väg! Språngmarschen har tidigare varit väldigt "sprallig" men här gick det riktigt bra. 


Indra tycker detta är så roligt och blir så lycklig när dressyrhalsbandet åker fram!   Nu ska vi vara försiktiga med denna glädje och inte tjata ut momenten.


Skärtorsdagen ägnades även åt Pay and Jump med Samantha och Zorro. Premiär för 70 cm klassen! Det gick bra, förutom ett par vägran vid ett helt vanligt, simpelt hinder. Jaaa, den där Zorro! Vad ska man göra åt honom?   


 



Hoppas ni alla får en fortsatt trevlig påsk-helg!


Anna-Lena


 

Av Anna-Lena - 13 april 2014 20:04

MH-test och annat roligt....


... har det blivit i helgen!


Igår, lördag, bar det av till klubben med Indra för MH-test.


Det gick väl som vi hade väntat tycker jag. Vi har fått bekräftat ungefär vad vi själva har sett - detta är en rätt så "mesig" liten dam som mest gillar att sitta under sin korkek och lukta på blommor....


Lek och kamplusten var det inget fel på, jakten var det inte heller något fel på om jag får säga vad jag tycker. Hon sprang inte efter den "flyende kaninen"! Kanonbra! Vi vill inte ha en hund som jagar efter vilt - hon är en apporterande jaktlabrador och ska hämta in vilt när vi säger det till henne!


Spöken gillar hon inte! Men vem gör det... ?! Inte jag i alla fall. Även om gårdagens spöken var "snälla".   Indra vägrade gå fram till dem, även när de plockat av sina läskiga spökkläder.


Rasslande kedjor gillade hon inte heller något vidare. Klart som tusan man rycker till om något plötsligt rasslar till en halvmeter ifrån en! Här tog dock nyfikenheten över och hon vågade sig fram för att titta vad det var för något märkligt, jag ber om ursäkt för den inte helt perfekta filmen:



 

I MH finns ju inga rätt eller fel - inga "godkänd eller icke godkänd". Det beror ju också på vad man ska ha hunden till.  Indra har numera en "känd mental status". Mest gjorde vi detta för att det är förbaskat roligt! Och ska vi någon gång tävla bruks med henne krävs det att hon genomgått detta test.


Efter detta äventyr kändes det avkopplande att gå ut och lägga ett spår till Essie. Men där blev inte många rätt! En pinne av fem kom med in, tyvärr var det inte slutpinnen.... Nåja, jag brukar ju ha massor av ursäkter så här kommer de:  Essie löper - hon går på penicillin - hon har kanske ont i sin tand - eller.... någon annan bra ursäkt.   


Idag for vi iväg till Malin i Karlskrona för kennelträff.


Där fanns ett färdigt appellspår till Essie. Man kan säga så här: Det gick bättre än igår, sämre än i fredags. Nu kommer jag att backa i träningen: Kortare spårlina, tydligt markerade vinklar. Vinklarna är för tillfälligt Essies svaga punkt. Hon missar dem helt enkelt....


Under tiden jag och Essie spårade gjorde Indra ett uppletande. Mycket bra enligt husse och Malin! Här visade hon rätta takter, plockade in två kråkor och en fasan. Tyvärr inga bilder på detta ännu - Malin har lovat maila mig dessa så jag återkommer med det. Hon var snabb ut, snabb in! Precis som det ska vara!


Essie fick också vara med på ett uppletande. Här är det jag och Majsan (som jag för övrigt inte träffat på jättelänge, det var sååå roligt att träna ihop igen!) som skickar våra hundar växelvis:


   

Essie....


   

Enya


 Majsan var nöjd när Enya gjort tre fantastiskt fina hämtningar och avlämningar och därför tog Indras brorsa Plexus över:


 

En styck fasan levereras av Plexus...


Sen kom regnet.... ungefär samtidigt som vi började korvgrillningen....   


Vi hann också med lite markeringar innan vi begav oss hemåt. Indra fick hämta en stor, otymplig gås. Efter lite övertalning och uppmuntran kom den in:


     


En mycket trevlig dag, trevlig och rolig träning, trevliga träningskompisar, ja en toppendag helt enkelt! Tack så mycket för det Malin!


Vill ni läsa mer eller se mer bilder, kolla in Malins blogg: http://oljersjo-kennel.bloggplatsen.se/


Anna-Lena



Av Anna-Lena - 11 april 2014 18:38

Tandläkarskräck....


.... eller egentligen inte... Jag lider inte av någon tandläkarskräck utan mer av tandläkar-räkning-skräck...!


Så igår när det bar av till hundtandläkaren med Essie var det med blandade känslor. Naurligtvis vill jag att hon ska bli bra men samtidigt såg jag tusenlapparna flyga iväg...


Efter röntgen kunde tandläkaren konstatera att det var den rotfyllda tanden som spökade... Hon rensade och fyllde igen den provisoriskt. Nu får vi avvakta ett par veckor, fortsätta med penicillin och hålla tummarna att allt är bra sen. Det enda positiva var att jag slapp att betala...


Väl hemma igen var Essie trött efter narkosen. Husse och Indra åkte iväg till brukshundklubben på kurs, vilket passade bra så Essie fick vara lite ifred. Idag var hon däremot "på hugget" igen!


Nu är vi just hemkomna efter att ha varit ute och spårat. Idag gick det bra! Hon spårade fint, tog vinklarna bra. Hon missade två pinnar men slutpinnen kom med hem! Hon var också mycket lugnare än hon brukar vara - vet inte om det beror på att hon löper (hon kan bli lite "knäpp" då) eller att hon fortfarande är lite groggy....


Inga kort på Essie idag men här kommer ett par från tidigare träningstillfällen:


   

Lycklig Essie! Har spårat sig fram till slutpinnen.


 

Bruno - Essie träningskompis -  gick som en klocka idag! Lugn, sansad, metodiskt. Husse hade "krånglat" till det lite för honom idag men det fixade han utan problem! Det kommer att gå bra, det här...


I veckan har vi även varit i stallet. I onsdags stod hoppträning på schemat. Samantha och Zorro blir bara bättre och säkrare för varje dag:


   

Kanske inte jättehöga hinder men träningen gick ut på att hoppa med snäva svängar och att fatta rätt galopp efter hoppet. Det här ekipaget klarade det fint...


 

... förutom här! Tvärnit!! Helt plötsligt är unghästen Zorro back in town! "Åhhh, ett hemskt hinder! (i och för sig har jag redan hoppat över det ett par gånger utan problem, men man vet aldrig.... det kanske hoppar upp o  biter mig denna gången...!)". Men som sagt - söt är han!


I helgen väntar massor med trevlig träning och aktiviteter med hundarna! Mer om detta i kommande inlägg!   


Slutligen en bild på våra två mysiga labbar. Best friends forever!   


 


Hoppas ni alla får en härlig helg!


Anna-Lena






Av Anna-Lena - 8 april 2014 21:42

Jaha, så var det med det....


Det blir ingen appelltävling för mig och Essie.

Åtminstone inte den närmsta månaden.


Idag började hon att löpa....   


Jag har anmält oss till tävling den 27 april och till dess lär hon inte ha löpt färdigt. Nåja, jag hade på känn att det kunde bli så här, hon skulle börjat löpa i början på mars, så risken var ju uppenbar...


Vi har varit ute och spårat idag. Det gick väl så där kan man säga. Hon missade första vinkeln men kom rätt till slut. Till hennes försvar får jag väl påpeka att det blåste väldigt mycket, vi hade medvind första sträckan och därmed följde väl dofterna med en bit längre...


Trots allt kom alla pinnarna med in. Lite mer träning och rutin så kan det nog bli bra det här!  Jag tänke ju försöka fixa appellklassen så vi sen kan koncentrera oss på träning till elitklass i lydnad.


Nåja, allt har sin tid, vi lär nog hinna med.


Anna-Lena


Av Anna-Lena - 5 april 2014 18:40

Lite av varje....


... har det blivit de senaste dagarna.


I torsdags började Indra och husse på kurs på brukshundklubben - A2.


Efter valpkurs i höstas stod vi lite i valet och kvalet om vi skulle gå ytterligare kurs med henne, tanken var ju att vi skulle träna mycket med henne själva i vintras men så blev inte fallet. Det var mycket som kom emellan. Därför är hon inte så långt kommen som vi hade tänkt oss från början. Så... det fick bli kurs i alla fall.


Jag var med en stund och tittade och jag tycker hon skötte sig bra. Det enda problemet är när hon bara ska sitta bredvid husse och vänta. Pipigt värre...! Detta måste vi råda bot på. När hon sen däremot får jobba - ja, då är hon lycklig!   


Igår, fredag, var hundarna hos veterinären för sin årliga vaccinering. Då visade vi även upp Essies knuta under hakan. Visst har den blivit mindre, men nu har den spruckit och blivit sårig. Jag har bokat tid för röntgen hos tandläkaren nästa vecka och de tyckte att hon skulle förlänga penicillinkuren så nu blir det ytterligare tio dagars medicinering. Tack och lov verkar hon inte ha ont och medicinen åker ner lätt som en plätt - när inte husse ger den till fel hund vill säga, grrrrr.....    


På kvällen hann vi även med lite lydnadsträning i trädgården. Jaa, vad ska man säga...?!


Det gäller ju att vara tydlig och tala om för hunden vad man vill den ska göra..... 



 Hmmmm...., som sagt, det gäller att vara tydlig....



 Så här till exempel - husse går rakryggad och visar att det är han som styr allt... Roligt att se vilken skillnad det blir när hunden inte behöver tveka på vad som ska göras.....


Nu ska jag i och för sig inte vara så kaxig. Jag gör precis samma sak med Essie! "Fibblar" runt och gestikulerar, inte konstigt att hundarna blir osäkra. Jag tror det gäller att visa för hunden att "matte/husse har koll på läget, följ bara oss så blir allt bra." Gå rakryggad, blicken framåt, tydliga signaler och kommandon så får vi hundar som känner sig trygga. Tror jag i alla fall.....


Så var det ju det här med "fritt följ" eller "linförighet". Som sagt, Indra kan ju verkligen vrida sig runt benen på en... Hon är som en liten studsboll!



Ja, vad ska man säga...?? Arbetslusten är det inget fel på i alla fall...    


Essie fick träna på inkallning med ställande och läggande. Vår trädgård är ju inte så stor så sträckan blev inte som på tävling, men det gör inget, storleken har ju ingen betydelse sägs det...   


Hyfsat bra tycker jag!



Idag har vi varit på klubben och tränat och även hunnit med att lägga spår till båda. Indra fixade sitt spår alldeles galant! Missade en pinne men, oj, så fokuserad hon var på spåret! Riktigt roligt att se! Polletten har ramlat ner!


Essies spårning gav lite mer att önska. Hon "spårade ur" lite kan man säga men det var inte bara hennes fel. Spårläggaren - husse -  hade inte gjort det lätt för henne. Trots allt missade hon bara en pinne.


Imorgon bär det åter iväg till klubben, men denna gång för att hjälpa till på en kurs. Men förhoppningsvis ska jag även hinna med att träna lite med våra egna hundar också.


Önskar er alla en trevlig lördagskväll!


Anna-Lena

 




Ovido - Quiz & Flashcards