labradorliv

Alla inlägg under juni 2014

Av Anna-Lena - 28 juni 2014 20:00

Nu är hon hemma igen...


Samantha har ju varit på ridläger i veckan.


I Olofström och då fick hon naturligtvis ha sin älskade hyrhäst Zorro VI!


I torsdags var det avslutning med tävling i hoppning och dressyr.


Hoppningen började ju sådär kan man säga...


Vägran på två hinder på framhoppningen så då kommer det osökt fram i skallen vad Emil döpte om honom till vid en tidigare tävling - "Hamburger Tomorrow..."   Nej, skojar bara, han är fortfarande ung och som sagt... en del hinder är läskiga - de är röda eller gula eller något annat hemskt...   


Nåja, det gick bättre på tävlingen. Bra fart, ingen vägran men en väldig snöplig rivning på sista hindret - så tyvärr - ingen pallplats


  .


I dressyren gick det bättre:


Detta resulterade i en andra placering och en snygg rosett naturligtvis! Och då red hon dessutom det svårare programmet!


Samantha har haft en fantistisk vecka och tyckte naturligtvis att det var lagom kul att det var slut. Men - man ska sluta när det är som bäst, då får man de bästa minnena med sig hem!


Fortsatt trevlig helg på er!


Anna-Lena
 

Av Anna-Lena - 25 juni 2014 09:09

Det går framåt - sakta men säkert...


Igår gick vi bort till parken för lite lydnadsträning med hundarna.


Indra fick träna på ligg under marsch och ställande under marsch. Hon blandar ju ihop de här två momenten ibland. Dock inte igår!   


Hon stannar direkt när man säger "ligg" men sen tar det lite för lång tid innan hon har fällt sig tillbaka till liggande ställning. Men jag tror inte vi ska trixa för mycket med det nu. Eftersom hon liksom lägger sig "bakåt", vill vi försöka behålla detta för framtidens fjärrdirigering - så för tillfället tror jag att vi får stå ut med detta.


Ställande under marsch finns däremot mer att "putsa" på. Lite för många steg innan hon stannar, vilket kommer att kosta poäng. Men vi får vara glada för att hon inte lägger sig åtminstone!


Essie fick träna på "sändande med dirigering, läggande och inkallning" - med andra ord Rutan! Det gick över förväntan! Igår använde vi dessutom de rätta avstånden som det är i elitklass och jag är förvånad över hur bra det gick! Och vilken glädje hon visar när det är dax för lydnadsträning!



 

Vi gjorde också en inkallning med ställande och läggande. Även detta gick över förväntan! En väldig fart vilket gör att stoppsträckan blir aningen för lång, men detta ska ju domarna ta hänsyn till vid tävling.


Därefter kom regnet...


Och på vägen hem kom regnbågen...:


 

Fint... och då menar jag inte släpvagnen i förgrunden utan de två regnbågarna i bakgrunden...


Ha  en fortsatt trevlig dag!


Anna-Lena


Av Anna-Lena - 22 juni 2014 22:11

Gamla vänner och nya vänner....   


Igår fick vi besök av våra goa vänner Bettan och Bennie och deras nya familjemedlem. 


Bettan har länge pratat om att hon vill ha en till hund och äntligen har hon hittat sin drömhund!


En liten elva-veckors valp, blandning mellan border collie och golden retreiver. Söt som socker och ett riktigt charmtroll!


Indra ville ju naturligtvis leka med honom men hon var faktiskt riktigt försiktig. Essie var måttligt road, tyckte förmodligen att "för tusan, inte en till sån liten tuss, nu har ju den andra ( - Indra - ) precis blivit någorlunda dräglig..... " Åtminstone såg hon ut att tänka ungefär så....   


Hur som helst gick det riktigt bra med alla tre hundarna och de kommer säkert att bli riktigt bra vänner. Nu hoppas jag att vi får många roliga "hundträningstillfällen" framöver. Men först måste den här lille krabaten växa till sig lite!


   

Samantha och Atlas...


Idag var det åter dax för träning hos Malin i Karlskrona.

Denna gång fick husse åka iväg själv med båda hundarna eftersom jag skulle köra Samantha till Olofströms Ridskola för stundande ridläger! Nu väntar mycket ridning, hästskötsel och även en del teori de närmsta dagarna. Förhoppningsvis får hon även många nya vänner.


Enligt husse hade hundträningen gått bra idag. För säkerhets skull skickade jag med honom kameran så jag kunde "inspektera" när han kom hem.   


Jodå, det såg väl bra ut tycker jag! Essie fick dock för sig att idag skulle hon inte hoppa över nätet in i rutan utan helt enkelt springa rakt igenom det, vilket hade fungerat det också! Till slut hade hon i alla fall gjort rätt.


Även vattenapportering stod på schemat. Indra hade tydligen släppt en dummy för att skaka av sig vatten men efter att husse förklarat att det inte var okej fixade även hon det.


   

Här är Essie på väg in med en dummy...


 

"Varsågod, husse..."


 

Indra mitt i språnget.... helt orädd som vanligt.....  


   

.... och här levererar hon...!


Förhoppningsvis blir det träning igen om ett par veckor och ska jag följa med!!


Ha det bra!


Anna-Lena


Av Anna-Lena - 20 juni 2014 19:20

Trevlig midsommar!

 


Önskar....

 

...Essie...

 

 

...Indra...

 

 

...och Samantha.

 

 

Essie gillade inte krans huvudet.    

 

Anna-Lena

Av Anna-Lena - 16 juni 2014 23:21

Äntligen....!!   


Äntligen börjar jag se ljuset i slutet av tunneln. Det vill säga att jag böjar skönja ett slut på en - som vanligt - jobbig  vår när det gäller jobb.


Idag lämnades de sista deklarationerna. Jag körde personligen in till Skatteverket, la dem på lådan, vände hemåt och banne mig, jag skruvade upp radion, letade upp lite bra musik och sjöng högt hela vägen till Bromölla!! Tur det bara var jag i bilen för jag är inte utrustad med någon sångröst att skryta med om man säger så.....  


Visst, det är ju inte slut på jobb för det men nu kan jag hålla ett mer normalt tempo i alla fall...


Så i eftermiddags tyckte jag faktiskt att jag kunde unna mig och Essie lite lydnadsträning.


Imorgon är det lydnadstävling på klubben och jag och Essie hade blivit ombedda att vara llite "försökskaniner" för Åsa som då ska vara tävlingledare i elitklass. Jag var noga med att påpeka att - visst - vi kan ställa upp och bli kommenderade alla momenten men vi är absolut inte klara så det får bli som det blir. Nu var det ju inte heller det som var poängen - Åsa behövde ett ekipage som hon kunde kommendera genom eliten, jag och Essie behöver träning så det passar ju bra... men oj, så bra det gick!


Essie var laddad till tusen! Hon tyckte det var hur roligt som helst. Visst, det finns moment som inte sitter där ännu men nu vet jag att vi i alla fall har möjlighet att faktiskt ställa upp i eliten inom en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom fick vi en bra koll på vad som behöver tränas på. Och för att inte vara alltför orättvis mot Essie, måste jag påpeka att vi genomförde moment som hon aldrig har tränat på innan. Bland annat sändande till en kon och därifrån till rutan. Ett par dubbelkommandon men sen låg hon där så fint! Nåja, lite på gränsen - som vanligt - men detta kommer vi att träna in!


Roligt också att få höra från Åsa och de andra som tränade på klubben idag vilken duktig hund jag har! Tyvärr har ju matte en förmåga att bara fokusera på det som misslyckas.....   


Väl hemma var jag riktigt "på hugget" så då blev det även lite lydnadsträning med Indra. Vi körde igenom hela lydnadsklass ett. Indra var ju naturligtvis också på hugget, hon älskar att träna!   


Synd hon löper....


Tror aldrig hon har varit så klockren som idag....


Läggande under marsch satt som en smäck!

Ställande under marsch satt som en smäck!


Hon brukar ju blanda ihop de här två momenten men icke idag! Som sagt, synd hon löper, hon var anmäld till tävling imorgon och hade hon gått som hon gjorde idag hade vi haft ett första pris som i en liten ask.


Nåja, inte hänga läpp för detta nu, det kommer fler tävlingar framöver.


Imorgon bär det av till klubben för att hjälpa till på tävlingen i alla fall.


Här ett par bilder på våra fina labradorer:


 

Essie apporterar metallapporten, Indra träapporten....



 

... och så byter vi....


 

Bild på fokuserade Indra under en platsliggning....


Imorgon är det dessutom skolavslutning för Samantha.

Kyrkobesök på förmiddagen. Väldigt mysigt och stämningsfullt tycker jag. Fin sång brukar det bli (betydligt finare än min i bilen idag i alla fall....)


Sen är det:


SOMMAR!!



Anna-Lena

 








Av Anna-Lena - 9 juni 2014 22:51

Ibland blir jag bara så TRÖTT.....!!   


Vi har legat i rätt mycket här hemma ska ni veta.


Tjatat och stött och blött....


Stå och ligg under marsch, inkallning, apportering och allt annat som hör lydnadsklass ett till.


Indra skulle starta sin första tävling nästa vecka....


Och så börjar hon löpa...   


Nu gick luften ur en lite kan man säga. Sak samma hände med Essie i våras när hon skulle starta sin första brukstävling.


När vi dessutom hade räknat ut det så bra tidsmässigt. Men vad hjälper det?? Hon började löpa nästan en månad innan det var dax. Kanske nästa hund ska bli en hanhund?!


Nej, tror inte det trots allt. Det här är smällar man får ta helt enkelt. Det är ju inte hela världen, vi har redan kollat upp tävlingar och det kryllar av dem i sommar så vi får lite extra tid på oss för att finslipa bara...   


För övrigt då?


Jo, lite annat än lydnadsträning har vi hunnit med. Kristihimmelsfärdsdag (heter det verkligen så...??) bar det av till Karlskrona och Malin för apporteringsträning.


Dagen innehöll träning på markeringar, linjetag, hopp över det berömda nätet och även skott-träning. Allt med dummies.


   

Indra flyger över nätet och lika snabbt tillbaka igen...   


 

... likaså Essie....   


Här en bild på Essies syster Forza. Men mest imponerad är jag av Forzas matte Maria som fixade att föra sin hund med en liten bebbe på ryggen. Ja, banne mig, det är bara kvinnor som fixar sånt här....:

 

Underbart!!!   



 

Dagens yngsta deltagare, ettårig Alva! Tror bestämt det är en riktig liten linslus det här...   


Tyvärr hann vi inte med någon vattenapportering så vi bestämde oss för att stanna till vid vår stuga på vägen hem och kasta lite dummies i vattnet till våra hundar.


Men vi vågade oss inte hela vägen fram. Här var älskog av högsta graden igång.....


   

Kan påpeka att de inte brydde sig ett skvatt om att det stod två labradorer och en fotograf två meter från dem... De hade nog annat att tänka på....   Gulligt tycker jag!


Nåväl... det finns fler bad att välja på - om dock inte lika bra. Här är det lite långgrunt men, ja ja, hundarna bryr sig inte. De älskar att bada även om det inte blir så mycket simmande:


 


 

Essie


   

Indra.. Den här lilla damen behöver mer träning på att hålla fast sin dummy när hon kommer upp ur vattnet. Man kan ju för tusan inte droppa av den vid vattenbrynet för att skaka ur sig vattnet!!!   Nåja, hon har inte så mycket vana av detta. Tror det kommer att gå bra till slut.


Och sen... var det dax för Sweden Rock Festival!


Vi har ju förmånen att bo granne med Sveriges största rockfestival vilket vi är väldigt glada för. Så även våra barn (vilket är enda gången de tycker det är "mysigt" med vår stuga....   )


Det har blivit lite av tradition att våra goa vänner Bettan och Bennie kommer och bor hos oss då.


Så...


Våra barn och deras kompisar, Bettan och Bennies barn och deras  kompisar... så vi blir fullt hus om man säger så. Och då har jag inte räknat med alla som bara "tittar in"...   


Med andra ord: Stugan och tomten är full av ungdomar! Det är fantastiskt roligt, det enda vi har är två krav:


1.   Det ska vara lika snyggt i stugan och på tomten när ni åker som då ni kom hit.

2.  Duscha får man göra i max fem minuter (annars tar varmvattnet slut...)


De sköter detta exemplariskt!! Och de kommer tillbaka varje år vilket är så roligt, de här unga människorna är så roliga att umgås med...    



  
Här "plockas" det!  Som sagt... de sköter detta helt exemplariskt! Hundarna övervakar så allt blir bra...


  

Roger och Bennie fick ta hand om morgonpromenaderna... Jag och Bettan behöver ju vår skönhetssömn...    Observera mannen i bakgrunden som råkade gå förbi just då.... Rockigt värre, eller....     


 


Eftersom det var ett sånt underbart väder i helgen passade vi på att bada med våra vovvar också!


 


 

Ser ni bollen?? Essie och Indra gör det i alla fall...   


Sen blev det lite mys-pys vid grillen:


 

Roger och Bettan.     


Och här en bild på en del av våra gäster:


 

Observera de två glada prickarna längst bak med armarna i vädret! Tror jag att de är glada, Linus passade på att fria till sin Lina mitt under konserten med Volbeat! Så nästa år hoppas vi att det blir bröllop på Sweden Rock!       


 

Här har vi den "lugna" avdelningen. David, Kasper och Emil...   


Vi fick även lite långväga besök: Anders, Philip och Julia från Öljersjö!    Hundarna var överlyckliga över att det fanns några de kände igen! Och även jag och Roger. Hoppas ni kommer tillbaka!!


 

Så roligt att ni kom,  även om det blev ett snabbt besök!   


Ja, det blev en bra helg i alla fall!


   


Anna-Lena







Ovido - Quiz & Flashcards