labradorliv

Alla inlägg under december 2014

Av Anna-Lena - 22 december 2014 22:33

.... till Er alla....



 

... en riktigt God Jul!!       


önskar.....


Indra o Estanzia

Anna-Lena o Roger



Av Anna-Lena - 9 december 2014 20:35

... på  rallylydnadskursen var det i söndags.


Då fick båda hundarna följa med mig och väl uppe på klubben släppte jag ut dem ur bilen för att de skulle kunna kissa av sig.


Upptäckte rätt snabbt att något kissande var det inte tal om, de hade fullt upp med att tugga i sig något som låg på marken.


Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var uppblött torrfoder de med god aptit satte i sig! Jag avbröt dem naturligtvis direkt och kallade dem till mig. Inte för att de var så pigga på det, men de lydde i alla fall...


HELA parkeringen var full av hundmat! Vad tusan är detta...??!!


Någon kom dit o sa "Hoppas det inte är någon som har förgiftat det och slängt ut det här...."


Himmel och pannkaka! Jag blev skiträdd!


Efter att ha varnat alla andra hundägare som var där fick både Essie och Indra snällt hänga vid min sida hela tiden så jag kunde ha koll på dem...


Nu är det två dagar sedan det hände och de är fortfarande friska och krya så det var nog ingen fara. Men.... nog blev jag nervös! Och typiskt våra labbar då... att kasta sig över allt ätbart...!   


Nåja, åter till rallylydnaden!


Essie gick riktigt fint - efter en liten "uppvärmningsrunda". Hon fixade de nya skyltarna som dyker upp i fortsättningsklass till full belåtenhet.


Indra - jaaa, hon är ju en liten studsboll - men efter att jag fått henne att förstå "allvaret" i det hela fick hon också till det tycker jag.


Två hundar, moster och systerdotter, men så totalt olika. Essie får man "trigga" igång lite för att hon ska behålla motivationen. Indra får man "tagga" ner ordentligt för att hon ska förstå att detta är ingen motionstur i skogen, utan nu gäller det att bruka lite allvar också.... samtidigt som det ändå ska vara kul!   


Trots allt är jag mycket nöjd med båda två. Så pass att jag har anmält dem båda till rallylydnadstävling inom några månader.


 

Träningskompisar: Annika o Kryddan och Linda o Texas...


 

Annika och Kira på banan...


 

Essie väntar på sin tur....


 

... och Indra surar.... inte.... ha ha!   Idag har hon dessutom börjat löpa. Exakt sex månader sen förra gången... Det går att ställa klockan efter den här bruden....


För övrigt är vi mitt i julstöket och igår var Roger iväg och köpte gran!!


 

Jaap....! Det blir en höög gran i år...!  


Slutligen en bild på Emils pepparkakshus! Döm om min förvåning när jag förstod att han byggt ett hus!! Jag som trodde han skojade när han sa att han ville ha ett sånt till jul!! Men nu är det alltså färdigbyggt...   


 


Ha det bra allihop och stressa inte sönder er i allt julstök...


Anna-Lena




Av Anna-Lena - 5 december 2014 18:19

Här har hänt en del de senaste veckorna:


Igår var jag och Essie i Bräkne-Hoby för inomhusträning i Naturbruksgymnasiets hundhall. En jättefin hall, uppvärmd och bra. Enda kruxet var väl mattan på golvet; Essie skrapade sönder sin ena trampdyna så blodvite uppstod....    

Men idag är det bra igen!    


Med på träningen var också Lena och Viggo, Gitte och Bounty.


Mest handlade det om lydnadsträning.

Det märktes att jag och Essie legat lite lågt här den sista tiden... lite ringrostiga var vi allt!   


Hon gjorde dock ett mycket bra sittande i grupp och platsliggande i grupp. Här har hon verkligen fattat att hon ska sitta/igga där matte sagt åt henne att vara!


För övrigt blev det mycket störningsträning. Bland annat fritt följ med en hund när de båda andra förarna och hundarna lekte med en boll och platsläggande när förarna lekte med en boll precis framför hundarna. När Lena kröp framför hundarna under platsläggningen och gjorde "lekinviter" blev det dock lite för mycket för dem... Detta kunde de inte motstå!    


Mycket nyttig träning!


 

Bounty har blivit skickad till rutan.....


 

Och här står han vid konen för vidare fart mot apportering av träapport....


   

Lena hade varit på Ikea och köpt en ny boll till Viggo. Det tyckte han var superkul...!!   


Nyttiga tips och trix fick vi av Gitte, framför allt när det gäller fjärrdirigeringen. Här demonstrerar hon:


 

Gitte och Viggo tränar fjärr - i det här fallet på mycket nära håll. Det gäller att få hunden att princip sträva bakåt. Gitte menade att belöning måste ges även om man får "trycka" hunden bakåt. Man måste behålla hundens intresse av att utföra övningen...


 

Gitte, Essie och Viggo... fortfarande fjärrdirigeringsträning...


 

Gitte och Essie.


Jättebra med lite tips och idéer från andra håll. Annars är det lätt att man kör fast i gamla hjulspår. Och Gitte vet vad hon pratar om... Bounty gör en av de snyggaste fjärrdirigeringarna jag har sett....   


 

Lena och Viggo myser....   


En bra träningskväll med andra ord! Lite god fika dessutom och lyckan är total!  Det gör jag gärna om. Framför allt nu när vintern närmar sig med mörker och snö...   


Förra helgen var jag, Samantha och min syrra Carina i Stockholm och avnjöt Sweden International Horse Show!


Denna härliga tillställning genomfördes i år i Friends Arena.  


Ett ord: FANTASTISKT!!!   

För er som inte varit där: ÅK DIT NÄSTA ÅR!


För er som inte är ett dugg hästintresserade: ÅK DIT NÄSTA ÅR!


Det är en fantastisk upplevelse med så mycket roliga och snygga shower så även den största motståndare mot allt vad hästsport heter måste smälta som is en varm sommardag.


Jag och Samantha var där en dag förra året. I år hade vi bestämt att köpa biljetter för två dagar. Detta ångrade vi inte!


Förutom hoppning och dressyr av en hel del av världseliten var det som sagt många shower: Voltige, kadrilj, trav-kadrilj och i år hade ett gäng från Garde Républicaine specialshow från Frankrike dykt upp.


Som Samantha sa:


- Det är alltså NU man ska sätta in en stöt mot Frankrikes premiärminister... Alla hans vakter är ju här...!! 


 

Kadrilj med hästar och hästkrafter.... Riktigt häftigt att se!!4

 


   

Min absoluta favorithoppryttarinna - tillika sportchef  under detta evenemang: Malin Baryard Johnsson!


 

Samanthas älskling - som fick stora framgångar i Friends arena - : Marlon Mondolo Zanotelli från Brasilien!


 

Fyrspann! Vilken show! (som faktiskt var en tävling där det svenska laget vann, dock är det inte de som är i bild...)


 

Visst ser den här hästen nästan overklig ut...!? Som hämtad ur en tecknad film... Men den är i högsta grad verklig och ingick i en av showerna....


En fantastisk helg med andra ord!


Som om inte det vore nog passade vi på att stanna i Linköping och hälsa på hos Emil,  både på väg till och från Stockholm. Nu är det snart studieuppehåll över julen för hans del, och då kommer han hem så vi får rå om honom riktigt!   


För övrigt har det ju börjat lacka mot jul....


Första advent är passerad och snart tänder vi andra ljuset...


Hundarna har naturligtvis börjat öppna sina adventskalendrar.....   :


   



 


Trevlig Andra Advent och helg önskar jag er alla!


Anna-Lena




Skapa flashcards