labradorliv

Alla inlägg under maj 2015

Av Anna-Lena - 26 maj 2015 21:20

... är ett moment som dyker upp i lydnadsklass 3.


Där är det synliga förare, hundarna ska sitta kvar en minut.


I elitklass är det två minuter med dold förare.


Idag gick jag ut i trädgården för att träna detta.


Indra fick hänga på även om hon fortfarande bara är i lydnadsklass 2 - vilket märktes...!!


Jag gick in i huset och gömde mig - men jag kunde se hundarna, de kunde inte se mig...


Det är ju inte helt lätt att träna på detta själv. Man får agera förare till båda hundarna - vilket väl i och för sig inte är riktigt rättvist mot dem - men vi är hemma i trädgården där de är trygga och vana vid att vara.


Jag kommenderar Essie "fot" och Indra är inte sen att hänga på!


 

Så här nära sitter man ju inte på tävling precis... men har matte sagt "fot" så är det ju det som gäller...   


Efter att jag placerat Indra ca tre meter från Essie gick jag in i huset och gömde mig.


Jag kunde se hundarna men de såg inte mig...


Jag hann nog inte mer än gömma mig bakom gardinen förrän Indra la sig ner!   


Ut igen, satte henne upp och kommenderade "sitt kvar"...


Väl gömd bakom gardinen kunde jag konstatera att hon lagt sig ner igen.....   


Än en gång, ut igen och kommenderade "SITT"!


HALLÅ, hur svårt kan det va....??!!


In igen bakom gardinen för att konstatera att Indra hade bestämt sig för att själv sköta störningsträningen med Essie genom att gå runt omkring henne, lukta lite på gräsmattan, lukta lite på Essie och vara allmänt "störig"! GRRRRR....!!      


Återigen ut, fick hundrackaren att sitta cirka tre meter från Essie, in och gömde mig bakom gardinen och höll andan... När någon minut passerat och båda hundarna satt fint bestämde jag mig för att bryta. Då tror jag stackars Essie hade suttit "fastklistrad" i gräsmattan i sex, sju minuter. Snacka om störningsträning. Det är ju det jag alltid har sagt - behöver man någon som agerar störningsmoment ska man kalla in Indra!!   Hon är superbäst på detta...!   


Slutligen en bild på Essie när hon och jag gick en strandpromenad förra helgen:


 

Jag VET att det är en strand och jag VET att det är en lekplats men där fanns varken några badande eller barn i närheten och Essie är ju inte den som stökar till saker och ting... Jag orkar inte vara så redig och vettig alltid...   


Anna-Lena


Av Anna-Lena - 23 maj 2015 18:20

... och tacksamma för våra fina labrador-flickor!   


Det har varit ett par intensiva hund-dagar med olika aktiviteter.


Som jag har berättat tidigare har ju Indra varit väldigt berörd av skott. Vi har inte vetat riktigt hur vi ska gå vidare i vår träning och har ju dessutom varit rädda för att förvärra "skadan". Vi har varit hos Malin och tränat på skott för ett tag sen och där gick det bra men efter det har det varit lite stiltje på skott-träningen.


Därför bestämde vi oss för att boka in lite träning på Carmals Kennel. Nära och bra dessutom: det tar bara fem minuter att köra dit. Mirjam hade med sig bössa och dummies och vi började med lite enkla markeringar utan skott. Inga problem med detta naturligtvis.


Därefter blev det skott på inte alltför nära avstånd men ändå så smällen hördes ordentligt. Direkt efter skott kastades en dummy som Indra fick hämta omgående. Och som Mirjam sa: om hon "knallar" så bry er inte, här gäller det att få henne att vilja hämta och att hon förknippar skottet med något roligt och positivt.


Jag kan med glädje rapportera att lilla Indra inte så mycket som ryckte till när skotten brann av!!   Och inte "knallade" hon heller för den delen...!!  OJ, vad lättad man känner sig!   


Det enda hon tyckte var lite skumt, var en apport med lite fladdrande snöre i. Men hon kom in med den till husse i alla fall.


Efter detta fick Essie vara med - mest för konkurrensens skull, de skickades lite växelvis - och då gick det som smort även med den fladdrande apporten!


VAD lycklig man kan bli för så lite... Det känns så lättande att veta att skottberördheten förmodligen bara var en liten parentes i Indras liv. Men för säkerhets skull bokade vi in ytterligare lite tid med Mirjam och vi kommer att skynda väldigt långsamt... Men vår förhoppning är att vi ska kunna starta Indra både i working test och jaktprov under sommar/höst.


 

Här är vi hemma igen och Indra har hittat Essies gamla leksak. Och visst ser det ut som hon är väldigt nöjd med sig själv....!


Idag var det dags för rallylydnadstävling på vår hemmaklubb, Olofströms Brukshundklubb. Både jag och Roger skulle vara funktionärer men jag skulle också tävla med Essie i hennes tredje tävling i fortsättningsklass. Min förhoppning var givetvis att hon skulle jobba ihop minst 70 poäng så hon blev uppflyttad i avancerad klass.


 

Det började ju inte så bra.... Det första Essie gjorde när vi passerat linjen in till banan var att nosa.... Grrrrrrr......! Och det blev tyvärr mer av den varan!


         


Fina Essie fick ihop 95 poäng av 100 möjliga, där 4 poängs avdrag avsåg just - nosande...!!


Det kan tyckas som bagateller men jag är övertygad om att hon faktiskt har kapacitet till att fixa en 100-poängare... Men äsch...! Idag är hon förlåten och vi hamnade på en fjärde placering av 18 startande ekipage och där domarens kommentar var "Fint samarbete". Ja - det tycker jag nog. Vi samarbetar rätt bra, jag och Essie.   


 

Här är hon: LP1 LP2 LP3 RLD N RLD F Öljersjös Estanzia "ESSIE"   


Det största misstaget idag var nog att vi glömt bort att köpa leverpastej.... Stackars hundar!!!    Men det fick bli varsitt tuggben istället!   


Nu väntar en kväll vid TV:n och idag hejar vi så klart på Måns i Mellon!


Anna-Lena



Av Anna-Lena - 18 maj 2015 21:27

... med våra cyklar och hundarna hänger ju på så klart!   


Dock, i fredags uteblev cykelturen.


Husse åkte till Tyskland för lite shopping och jag och Samantha åkte till Malmö och Emporia för ännu mera shopping... Herregud, kan ni förstå hur tröttande det är att springa omkring i butiker en hel dag?! För att inte tala om hur tröttande det är för ekonomin...    Hur som helst, vi hade en jättemysig dag och Samantha blev nöjd med sina inköp och jag med för den delen. Jag hittade en jättefin klänning som kommer att passa bra till sommarens alla tillställningar - skolavslutning, studentuppvaktning, midsommar och allt...


Hundarna fick sin beskärda del av motion trots att husse och matte var på resande fot. Frida och Anton såg till så de kom ut på långpromenad och dessutom hade de klipps gräsmattan, lukat rabatterna och dammsugit hela huset när vi kom hem!   (Frida och Anton då alltså, inte hundarna.....) TACK!! Underbara ungar!!!       


I lördags bestämde vi oss för en lite längre cykeltur. Och då måste man ju ha lite fika med sig. Både till hund och människa:


 

Essie och Indra pausar med varsitt tuggben ute i naturen...


 

Matte och husse myser med varsitt glas rött... Fynd från husses Tysklandsresa...


Och sen kom vi på - vi skulle ju naturligtvis passat på att träna lite apportering med våra hundar! Vad gör man?? Vi har ingenting med oss, allt ligger kvar hemma.... Jo, men vänta lite nu - vi har en handduk i cykelkorgen som matte brukar torka av sadlen med när det har regnat. DEN kan de hämta!   

Sagt och gjort! Husse går ut och gömmer den och sen får våra flickor hämta hem den. De är i alla fall inte kräsna - de hämtar det som ska hämtas!


     

"VAR tar husse vägen?! Och VAD gör han egentligen...?!"


 

Här kommer Essie....   


 

... och här kommer Indra...!   


Man tager vad man haver....   


Bäst denna dagen var trots allt att vi slagit oss till ro bara en liten bit från skjutbanan där det idag var full aktivitet på bössorna! Indra - som ju har reagerat väldigt starkt på skott på sista tiden - brydde sig inte nämnvärt. Visst tittade hon upp och undrade vad det var som lät men sen fortsatte hon tugga på sitt tuggben...


 

Mysigt med cykelutflykter...   


Igår, söndag, bestämde vi oss för att cykla och hälsa på Samantha och Pysen. De skulle precis ut i paddocken för lite longering när vi kom:


   

Här förbereder de sig...


Väl hemma igen gick vi ut i trädgården och tränade lite lydnad. Indra och husse fick gå igenom hela lydnadsklass två rent tävlingsmässigt och jag och Essie tränade på rutan, vittringsprov och apportering med dirigering. Helt okej resultat tycker jag nog... Indra var anmäld till tävling i helgen men den har vi fått avboka eftersom hon har börjat löpa. Men det gör inget - nu tror jag båda flickorna kommer att löpa samtidigt hädanefter. Mycket praktiskt!
Idag bar det åter ut på en lite längre cykeltur. Hundarna älskar verkligen att springa bredvid cykeln!   Och på köpet får husse och matte bra motion också!   


Anna-Lena



Av Anna-Lena - 14 maj 2015 21:14

... jo, man gör en hel del faktiskt.


Först åkte vi till mamma för att klippa hennes gräsmatta.


Precis när vi körde ner på uppfarten kom ett par cyklister och cyklade förbi:


   

Häftigt!   


Efter en god fika i det härliga vädret åkte vi hem för att ta en tur med cabben.


 

Helt fantastiskt vackert det är i skogarna nu!


 

Vad är detta...?? Någon form av hjort gissar vi på...


Väl hemma igen blev det till att göra lite nytta i alla fall. Jag satte mig och jobbade ett par timmar och under tiden åkte husse och hundarna till skogen.


Och därefter blev det lite träning i rallylydnad. Jag satte upp en fortsättningsbana i trädgården och bad husse filma så jag kan se vad jag gör för fel. (Egentligen skulle vi behövs klippa vår egen gräsmatta istället för att träna, men äsch... det är inte lika kul...  )



  Essie...



  Indra...


Visst finns där lite att fila på - framför allt med Indra som inte vill lägga sig ner - men överlag är jag rätt nöjd.


Essie har en tävling med kvalificerat resultat kvar i fortsättningsklass och jag har anmält henne till tävling. Jag hoppas hon klarar den så vi sen kan börja träna på lite höger-handling...


Indra får vänta lite med rallylydnadstävlandet. Först ska hon ha ett LP i lydnadsklass 2. 


Efter avklarad rallyträning blev det så klart obligatoriska cykelturen. 



Trevlig helg på er!


Anna-Lena 


Av Anna-Lena - 12 maj 2015 19:52

... regn och rusk...


... snö och slask...


... blåst och storm...


... åska och driv-is...


Eller nåja, kanske inte det sista men nästan!   


Matte och husse har bestämt sig för att ut och cykla med vovvarna VARJE dag hädanefter!


Eller nåja, kanske inte varje dag men nästan!    


På onsdagar är det knepigt att få ihop det och på helgerna är det så mycket annan hundaktivitet så då är det giltigt att hoppa över. Men för övrigt är det bara att bita ihop och hoppa på velocipeden...!   


Fatta hur lätt det är att sitta och bestämma sånt här en solig, varm söndagskväll.


Värre blir det då en tisdagskväll när regnet öser ner, blåsten tilltar och det strax börjar ett bra program på TV.   


Men sagt och gjort; iväg det bär. Hundarna bekymrar sig inte nämnvärt för lite regn och det finns ju faktiskt regnkläder...


   

Husse och Indra.... Dålig bildkvalitet men ösregnet gjorde sitt bästa för att sabotera bilderna..... Kanske inte mycket till bildbevis men det är faktiskt Roger där under regnrocken. Och Indra känns väl igen...??   


 

Matte och Essie... Essie känner man ju igen och matte känns igen på den chock-färgade kapuschongen...   


Och nej... cykelhjälmarna är inte på huvudet. Det skäms jag över lite grann... Men det är regnklädernas fel, hjälmarna fick helt enkelt inte plats...!

Ska det här vädret hålla i sig och våra cykelturer fortsätta behöver nog även hundarna regnkläder tror jag... (men de slipper i alla fall cykelhjälmar...)


Ha en fortsatt trevlig vecka på er!


Anna-Lena


Av Anna-Lena - 10 maj 2015 21:30

Molly är Samanthas fina, vackra hund.


Idag har hon somnat in - alldeles, alldeles för tidigt...


Vi ses vid Regnbågsbron, Molly...       


 

Molly och Samantha myser efter ett träningspass sommaren 2012...


Sov i ro, söta, fina, vackra Molly...












Av Anna-Lena - 10 maj 2015 17:51

 Jaaaa, det finns ju i och för sig mycket positivt att säga om vårt hundliv men på sista tiden har det ju gått troll i tävlingssammanhang....   


Igår, lördag, bar det av till Ronneby Brukshundklubb för rallylydnadstävling med Indra.


Nybörjarklass och mästarklass arrangerades och dessutom dubbla tävlingar - en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Jag och Indra var anmälda till båda tävlingarna i nybörjarklass.


VAD beror det på att jag inte alls är lika nervös när det kommer till rallylydnad som till "vanlig" lydnad...???


Igår morse vaknade jag upp med rejäla magsmärtor och husse - som känner mig så väl.... - var säker på att det var tävlingsnerverna som gav sig till känna. Men - nej husse - idag hade du fel! För som jag sa: "Att tävla med Indra i rallylydnad känns väldigt tryggt." Jag vet att hon gör allt för att det ska bli rätt och hon är så följsam och fin. Jag tror snarare att det var den alldeles för goda grillade laxen kvällen innan (den var så pass god, så jag åt alldeles för mycket.... ) som gav sig till känna....   


Tillbaka till tävlandet:


Förmiddagens tävling gick riktigt bra! Lilla Indra följde mig så fint och lyssnade på allt jag sa.

 


   

Domarens kommentar till denna rundan var: "Trevligt samarbete, samarbetsvillig hund"

Ja, jag kan bara hålla med - Indra är fantastiskt samarbetsvillig...!!!


Till slut stod det klart att vi arbetat ihop fina 97 poäng (av 100 möjliga). Tack för det, söta Indra!    Det räckte dessutom till en tredje-placering. Inte illa tycker jag - det var trots allt 25 ekipage som startade.


 

Ettan och tvåan var det inte mycket att göra något åt - samma tjej som startade med två fantastiskt duktiga rottisar. Jag pratade med henne lite efteråt och hon kunde då berätta att hon både tävlat lydnad och bruks (uppflyttad till elit i båda grenarna) med sina fina hundar men på grund av skador kunde hon inte längre tävla i dessa grenar. Så bra då att det finns rallylydnad så man kan fortsätta att träna och tävla med sina hundar...!   


Eftermiddagens tävling gick om möjligt ännu bättre!!! Trodde jag...   


Ett snett sättande kunde jag räkna in när jag gick i mål men tänkte "Nåja... ett -  eller med lite otur tre -  och med max otur - 5 poängs avdrag blir det nog..."


Det blev 10....   


89 poäng "skrapade" vi ihop. Tänk vad ett litet snett sättande kan kosta!


Skit samma!!!   


Vår fina hund är nu uppflyttad till fortsättningsklass i rallylydnad och kan numera titulera sig:


LP1 RLD N Öljersjös Indra.    


Och domarens kommentar till detta var: "Fin kontakt" "Mycket duktig och arbetsam hund".


Tack, vi vet...!   


Och Tack husse för att jag får "låna" din hund! Det är så roligt att tävla med denna lilla "jänta"!   


Idag kom Indras riktiga belöning:


Apportering!:   


    


Essie hängde ju på så klart:


   


Och titta!: Banne mig om hon inte avlämnar apporten framifrån......!!  :   


 


En riktigt härlig helg är nu snart slut.


Nu väntar mycket lydnadsträning och jaktträning  framöver. Men det vet inte våra små vovvar om ännu. Just nu är de rätt så trötta och möra och sover...  


Synd flickor, ni får sova en annan gång... för nu har matte skrivit klart och nu väntar det en cykeltur...!!    


Anna-Lena




  










Av Anna-Lena - 6 maj 2015 21:11

 Hundens dikt

(av Anders Hallgren)


En kall nos

Ett par fuktiga ögon

En varm blick

En tass som lyfts och ett huvud läggs på sned

Öron som försöker uppfatta och förstå...

Din hund.


Hon bad inte att få komma till dig

Hon kom för att Du ville ha henne

Hon kom till Dig för att ge vänskap

då andra sviker,

sympati då andra är emot Dig,

trofasthet då andra baktalar Dig.

Hon kom för att ge dig kärlek

då du känner Dig utlämnad,

sällskap då Du känner dig ensam.


Hon gör Dig på gott humör då Du är ledsen,

tar emot Dig med ett glädjeskutt

då du äntligen kommer hem.


Hon är någon som behöver Dig,

någon att smeka, kela med och ha roligt tillsammans med.

Hon är  beroende av Din omtanke och Din kärlek.

Hon protesterar inte då du missförstår henne.

Hon är utlämnad till Dig på både gott och ont.


Hon ger Dig sköna avkopplande promenader

Hon ger Dig sällskap

Hon ger Dig kärlek och glädje

Hon vaktar och skyddar Dig

Hon varnar om främmande kommer

Hon överger Dig inte så länge hon lever

Hon ger Dig trygghet


Vad ger Du?



 


Fina ord som jag ska tänka på när Indra flamsar runt på tävlingsplanen eller Essie piper sönder stämbanden på apporteringen....


Jag kommer ihåg boken som vi fick när vi gick valpkurs med våra hundar. Där stod det att läsa:


"När det inte går som man tänkt, ska man tänka:   ÄNGEL.....      


Men något ligger det i det: När våra små änglar spårar ur är det inte deras fel - det är alltid förarens... Vi har helt enkelt inte lyckats förmedla ut rätt budskap. För vår del kan jag konstatera att vi har två försökskaniner här hemma:


Indra och Essie....


Både jag och husse är fullständiga noviser på det här med att träna och tävla hund. Vi får helt enkelt vara glada för att det gått så pass bra som det trots allt har gjort...


Just nu känner jag mig bara tacksam för våra små "änglar".    För som vi sagt så många gånger förr: Framför allt är de familjemedlemmar och sällskapshundar - om det sen går bra på tävling och träning är det ett stort plus i kanten!


Igår var jag och Indra uppe på klubben och tränade rallylydnad. Det gick riktigt bra kan jag lova!   

Nästa gång ska jag be någon filma vår runda så jag kan se vad JAG gör för fel, för det brukar vara så - matte får de flesta poängavdragen...  


Ikväll satte jag upp en liten rallybana i trädgården... Gick inte fullt lika bra....   Men, men - ängel -   


För övrigt:


Vi hoppas ju att vår lilla ÄNGEL Indra snart är klar med lydnadsklass två - trots alla fadäser....


I lydnadsklass tre introduceras metallapport, vilket inte varit något bekymmer för Indras del. Jag tror inte hon var halvåret gammal när vi tränade detta ute i trädgården och hon - glad i hågen - sprang ut och hämtade hem den.


Men inte nu....   


Hon vägrar ta den...


Nu tränar vi med allsköns attiraljer av metall här hemma:


 

Essie får vara lite "läromästare". Hon är inte kräsen...


 

Näää... ingen höjdare, det här....


 

OBS! Inget djur kom till skada eller blev "spetsade" under träningen!    


Anna-Lena

Skapa flashcards