labradorliv

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2015

Vi har ett problem.....

Av Anna-Lena - 13 augusti 2015 22:02

Snart ska Indra starta för första gången i fortsättningsklass i rallylydnad.


Jag har inte har haft några stora farhågor inför detta.... förrän nu...!


På de två senaste tävlingarna i lydnadsklass 2 har Indra fått 9 respektive 8,5 poäng på Fritt Följ. Bra med andra ord - 9 poäng är dessutom riktigt bra! Nåt litet snett sättande som gett något poängs avdrag, annars har det varit bra.


Men inte nu.....


Hon vill helt enkelt inte gå bredvid mig (eller bredvid husse heller för den delen, vi har testat även det). Hon går alldeles för långt åt vänster - om hon över huvud taget går vid sidan om oss! Hon kan få för sig att stanna upp mitt under marsch för att därefter springa iväg och i princip gömma sig.... Det är precis som hon är rädd....   


Vi har funderat, analyserat och studerat, lockat och pockat och belönat, men vi kommer ingen vart...


Jag fick för mig att det var "snurr under gång" (som är en skylt i fortsättningsklass) som hon inte gillade. Därför la vi "rallyn" på hyllan och tränade "vanligt" fotgående - så som den är i lydnadssammanhang. Husse fick vara förare och jag kommenderade.


Men nej.... Hon vill bara inte.


Alla andra lydnadsmoment går bra - inkallning, hopp över hinder, apportering och så vidare. Men inte fritt följ...


Just nu känner jag mest för att strunta i rallylydnaden (och lydnaden med för den delen), det är ju meningen att vi och hundarna ska ha roligt tillsammans...   


Tips mottages tacksamt!!

     

Till sist kan jag meddela att Indra var hos veterinären igår igen och fick en b-vitaminspruta. Kan också meddela att hennes päls inte har blivit ett dugg bättre - snarare tvärt om - hon har ännu fler kala fläckar nu...  Veterinären tycker vi ska ha is i magen och ge det de här veckorna, det kan ta tid att få tillbaka pälsen tydligen... Men just nu känns det som om ingenting står rätt till...


 

Indra vid första veterinärbesöket, för en vecka sen...


Det enda positiva är väl att hon fortfarande är samma glada, busiga hund som hon alltid har varit. Tack och lov!


Anna-Lena


 
 
Ingen bild

Sys

14 augusti 2015 10:04

Stackars lilla Indra denna härliga goa hund. Undras om det har något med att göra det du berättat om. Hon kanske har blivit lite ledsen. Kram

Anna-Lena

15 augusti 2015 13:11

Kan vara så....

Men gårdagens träning gick tack och lov över förväntat! :)

Kram!

 
Ingen bild

Malin

14 augusti 2015 22:41

Lilla Indra! Det är inte så att lilla damen är skendräktig eller att hon snart ska i löp? Då brukar dom ju bli lite "ding" i huvudet...Strunta i den träningen och andas så går det nog snart över! :) När Hydra reagerade kraftigt förra året på Frontline, så tappade hon päls fläckvis och fick en mkt dålig pälskvalité...det tog över en månad innan pälsen började växa ut! Vi håller alla tummar vi har för att allt ska bli bra med den lilla Indra!
Kram Malin

Anna-Lena

15 augusti 2015 13:10

Nej, ingen skendräktighet eller löp..., vi har funderat på det men konstaterat att så inte är fallet...

Och pälsen ja... den fortsätter falla av fläckvis... Snart har hon väl förvandlats till en "nakenhund". :(

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards