labradorliv

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2015

Snopet!

Av Anna-Lena - 15 augusti 2015 13:20

Igår tränade jag och Indra rallylydnad tillsammans med Lena och Viggo. Jag ville ha lite tips och idéer om hur jag skulle få Indra att gå fot igen...


Lena byggde en bana som innebar mycket tempoväxlingar och roliga saker som gjorde att Indra blev mer alert och följde mig bättre än hon gjort på länge! Hon belönades ofta med bollen och på så sätt fick jag "igång" henne! För första gången på länge kände jag att det var roligt att träna Indra igen!   


Lena - så väl som alla andra - reagerade på Indras dåliga päls... Jag berättade att Indra får vitaminsprutor varje vecka och att vi ska se tiden an lite grann, varpå Lena undrar om jag kollat upp karenstiden på sprutorna.....


WHAT....??!!   


Alltså, vi snackar vitaminsprutor! Det är ju inga farliga läkemedel det handlar om...


Okej, hem och börjar forska om saken...


Kollar på SBK, SKK och Jordbruksverket och får fram att injektioner har en karenstid på 7 dagar.... Undantagen är endast sprutor för vaccinering och avmaskning...


Fortfarande osäker på om detta verkligen kunde stämma blev det telefonsamtal till veterinären som blev osäker på min fråga och bad att få ringa tillbaka efter de hade pratat med Svenska Kennelklubben.


Jodå så är det: ALLA injektioner - utom de två undantagen ovan - har en karenstid på 7 dagar! Med andra ord: man får inte tävla på officiella tävlingar förrän tidigast åttonde dagen efter det att hunden har fått en spruta. Man lär så länge man lever!


Och med denna vetskapen var det bara att ringa och avboka min och Indras medverkan i dagens rallylydnadstävling i Osby... Suck...   


Igår hade vi lite kräftskiva här hemma med familjen. Trevligt som vanligt!   


     

Emil kunde naturligtvis inte låta bli att prova hatten på hundarna....    Som synes är de måttligt roade...   


Sen blev det två rundor kubb. Ungdomarna mot "gamlingarna"...


   

Glada miner trots två raka förluster mot "gamlingarna".... Gammal är fortfarande äldst...!!     


Anna-Lena




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards