labradorliv

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2015

Sovrum, veterinär och lite hundträning....

Av Anna-Lena - 23 augusti 2015 18:07

Ja, så kan man väl sammanfatta veckan som gått.


Indra var hos veterinären i fredags igen - tredje gången denna veckan. Jag undrar om man kan få klippkort....?!   


Hur som helst fick hon en kur av kortison, vilket hon ska äta i ca 14 dagar. Tack och lov är hon som vanligt igen. Hon reagerar inte alls när man rör vid henne, varken på magen, sidorna eller någon annanstans...


Förutom att springa hos veterinären avigt och rätt denna veckan, har vi också hunnit med att fixa till vårt sovrum.


Det som började med att vi skulle köpa en byrå och sätta in där, slutade med att vi köpte en stor garderob. Och när vi ändå skulle sätta in den tyckte vi att då kan vi passa på att fixa till resten också. Så det blev till att måla om hela rummet - inklusive lister och fönster, flytta internetuttag, fimpa eluttag samt allt annat som det för med sig så fort man ska ändra om minsta grej i hemmet.... Eftersom en garderob tar sin plats fick nåt annat stryka på foten. Det blev Indras bur.... Hon ligger ändå aldrig i den, varför ska hon göra det när hon har en stor säng och en stor soffa att sova i....??!   


Nu ska vi bara sätta upp de nymålade listerna och sen är allt klart! Eller - inte riktigt kanske. Vi ska iväg och köpa en TV också som vi ska sätta upp på väggen. När höstrusket börjar närma sig kan det vara mysigt att krypa ner i sängen och titta på nån bra film...   


Idag har vi i alla fall hunnit med lite hundträning!


Det började med att jag och Indra åkte hem till Lena i morse för lite rallylydnadsträning. Essie fick samtidigt följa med husse ut till stugan.


Lena hade gjort slingor där vi skulle gå från var sitt håll och i princip mötas på mitten. Syftet var egentligen inte att träna rallyträning utan Lena håller på att pussla ihop banor till uppvisningen som Olofströms Brukshundklubb ska ha i samband med sitt 25-års jubileum den 3 oktober. Därför behövdes två hundar som kunde gå slingan samtidigt så vi kunde se att allt var synkroniserat.


På ovannämnda jubileum ska vi också ha lite uppvisning i lydnad och agility och faktiskt också i apportering. Brukshundklubbar brukar väl inte direkt förknippas med apportering (mer än som ett moment i lydnadstävlingar....) men eftersom vi är en del som håller på med detta tyckte vi det var trevligt att kunna visa upp retrieverns förmåga att apportera. Vi passade på att träna lite av denna varan också hos Lena.

Efter ett par riktigt lyckade stoppsignaler med Indra var jag lyrisk!!   NÄR har hon lärt sig detta?? Vi har ju inte överdrivit vår apporteringsträning på sista tiden om man säger så....


 

Tre fina labbar: Indra - Glenn - Viggo


Ikväll har vi varit ute på ängarna med hundarna och vi passade på att ta med oss lite dummisar. (Ja, jag vet att jag har sagt att vi ALDRIG ska träna apportering med båda hundarna samtidigt men det gick över förväntan. Är det bara dom båda är de tysta och lugna i passiviteten).


Jag kan meddela att båda flickorna skötte sig med den äran! Jag tror banne mig att de har vilat sig i form.    Till och med Essie lyssnade på sin matte (och husse som fick vara hundförare när matte skulle fotografera):



  Essie har full koll på dummisen rakt fram men lyssnar ändå när husse dirigerar henne till höger... Beklagar den dåliga ljudkvalitén, det blåste nåt förskräckligt ute på ängarna idag....


 

Indra har stoppat på husses stoppsignal - därefter dirigerades även hon till höger innan hon fick hämta dummyn rakt fram....


 

..... och här får hon hämta nästa dummy... Observera husses Metallica-t-shirt! Rockigt värre....!   Nä... det är hans "målar-t-shirt"!


 

Indra på väg tillbaka med dummy som hon har hämtat på andra sidan stenmuren...


 

... och Essie på väg tillbaka med sin dummy...Matte har talat om för henne att det INTE är okej att byta dummy, bara för att man hittar nån som ser trevligare ut.... Hmmmmm....   


Slutligen en bild som Samantha har tagit:


 

Solnedgång över Strandängens badplats i Bromölla. Vackert...       


Anna-Lena




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Skapa flashcards