labradorliv

Direktlänk till inlägg 14 september 2015

Här ligger vi inte på latsidan!

Av Anna-Lena - 14 september 2015 22:18

   ... även om det inte skrivs så mycket här just nu.


Vi kämpar på med träningen - både jakt, lydnad och rallylydnad.


För tillfället blir det mycket fokusering på Olofströms Brukshundklubb:s jubileumsdag och träning på uppvisningarna där. Jag, Essie och Indra ska deltaga i uppvisning av både rallylydnad och jaktapportering.


I apporteringen ingår förutom Essie och Indra ytterligare en labrador samt en tollare och en golden retriever. Roligt att kunna visa upp olika raser i retriever-gruppen samtidigt!   


Ikväll tränade vi på upplägget:


Alla står på en linje - jag med två hundar bredvid mig - och alla skickas växelvis. På Essies agenda står ett uppletande och Indra får en markering. Dock har vår "coach" krånglat till det lite så markeringen kastas innan jag skickar Essie på uppletandet och därefter får Indra hämta hem sin markering. Idag gick det riktigt bra!! Eller.... en liten fadäs blev det när Essie tjuvade och skulle hämta hem en annan hunds markering...   Hur som helst fick jag tillbaka henne när hon insåg sitt misstag...


Därefter blev det rallylydnadsträning...


Jag ska visa en nybörjarbana samtidigt som ett annat ekipage visar en mästarbana precis bredvid.


Jag har fortfarande inte bestämt mig för om Essie eller Indra ska gå banan på jubileumsdagen, jag väntar och ser vilken som har bäst "dagsform"!   


Problemet är inte att gå banan med hunden (utan att låta kaxig har inte nån av våra flickor några problem med en nybörjarbana...). Problemet är att synkronisera det med det andra ekipaget.... Vi ska starta samtidigt och tanken är att vi ska försöka gå i mål samtidigt.... Med andra ord måste man inte bara ha koll på skyltarna och hunden utan även på det andra ekipaget - sakta in när det behövs och snabba på när det behövs... Idag lyckades vi gå i mål samtidigt på två av tre försök så rent statistiskt borde vi ju faktisk lyckas...!   


Det finns faktiskt de som har det värre! Här har vi sex ekipage som ska gå tre slingor rallylydnad där de ska mötas på mitten - ha koll på det andra ekipaget i slingan - ha koll på de två andra ekipagen i de två andra slingorna.... Hänger ni med???!!


 

Riktigt roligt att stå som åskådare och se detta sättas samman!   


   

Jag och Essie fick också lite tid över att träna högerhandling.... Snart sitter det där tror jag...


Indra och husse passade också på att träna lite lydnadsmoment som kommer i klass tre. Rutan är ju lite annorlunda eftersom det är från 25 meter - mot 10 meter i lydnadsklass två. Detta har Indra inga problem med men att stanna kvar där när husse går fram och viker av i princip mitt framför nosen på henne....!! Vi vet vad problemet är - vi har jublat och klappat händerna så snart hon sprungit in och lagt sig på kommando. Nu blir Indra osäker när jublet uteblir - "har jag gjort något fel....?!"  Därför har vi börjat dela upp momentet i olika delar. Och idag lyckades Indra sluta med flaggan i topp när hon låg kvar hela tiden och kom sättande som en raket när husse slutligen kallade in henne.   




För övrigt är det mycket annat på hundsidan just nu. Jag hjälper till på valpkurs på klubben en dag i veckan. 21 underbara valpar ingår i gruppen och det är SÅÅÅ roligt!!


 

De är så många så de ryms inte på samma bild!   


Jaaa... så var det ju det här med Indras päls.... Den har blivit mycket bättre men är fortfarande inte helt bra. Nu är vi "bara" hos veterinären varannan vecka och ger henne vitaminsprutor. Hon har bytt foder till Royal Canin eftersom veterinären hade en del dåliga erfarenheter av Carrier. Essie fortsätter med denna maten eftersom hon mår bra av den. Vi ska också fortsätta med fiskoljan i maten men har slopat solrosoljan eftersom de blev lite kassa i magen av den.


Slutligen en bild på två mycket våta labradorer efter en regnig promenad....:


 


Anna-Lena








 
 
Ingen bild

Malin

15 september 2015 06:21

Hej på er!😀 Ni har fullt upp ser jag, så roligt!! När är jubileumet, man blir ju "sugen" på att åka och titta på uppvisningen?!😉 Skönt att höra att Indra är bättre och pigga på att träna verkar ju både hon och Essie vara. Lycka till med uppvisningen och kursen! Kram Malin

Anna-Lena

15 september 2015 23:32

Hej!!

Ja, vi försöker hålla igång så mycket vi förmår, orkar och hinner. Tyvärr tar ju jobbet alldeles för mycket tid från fritiden... ;)

Jubileumsdagen är den 3 oktober.

Indra är bättre men idag lyckades hon ju naturligtvis rasa ner från trappen från ovanvåningen och blev lite halt... alltid Indra... suck...



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Skapa flashcards