labradorliv

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2015

Mycket har hänt...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...   


Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!


Först och främst kan jag meddela att Indras päls är mycket, mycket bättre - tack och lov! Nu får hon "bara" vitaminsprutor varannan vecka. Igår var vi hos veterinären för en spruta och jag tyckte att vi från och med nu kunde sluta upp med sprutorna.... Veterinären var tveksam - hon tyckte att hon ville ha henne lite mer "pälsad".


Varpå jag hör mig själv klaga:  


- En hel tävlingssäsong har gått nu och vi har inte kunnat starta i en enda tävling på grund av de här sprutorna.... 


.... ja, jag vet! Hur korkad får man vara egentligen...?!   


Men till mitt försvar får jag väl säga att direkt när jag uttalat de korkade orden hörde jag själv hur dumt det lät... Hur egoistisk får man vara egentligen....??!! Naturligtvis är det allra viktigaste att Indra blir helt okej i pälsen igen! Veterinären förstod dock mitt STORA (läs lilla...) problem och gick med på att vänta 4 veckor innan nästa spruta. Dock har vi nu bestämt att det blir återigen en spruta om två veckor...   Tävla kan vi göra senare.... med en hund som har päls.....    Men faktum är att vi har märkt en markant förändring till det bättre när vi bytte foder till Indra. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det var maten som var boven i dramat.


Även om vi inte tävlar med våra hundar för tillfället tränar vi dem desto mer.


I princip varje onsdag är vi på klubben och tränar lydnad eller rally. Hemma tränar vi mycket lydnad och apportering.


Utöver det har det blivit ett fasligt körande till klubben för att träna inför jubileumsdagen som gick av stapeln i lördags. I byn pågick på förmiddagen den årliga Skördedagen och klubben deltog med ett bord där medlemmar (bland annat Roger) gjorde sitt för att "locka" besökare upp till klubben på eftermiddagen.  Vilket de gjorde riktigt bra för det var många besökare som hittade upp till vår fina klubb.


Det hela blev en riktigt trevlig och uppskattad tillställning. Inte gjorde det saken sämre att solen visade sig från sin allra bästa sida också.   


 


Jag och Essie var med på uppvisningen av rallylydnad.


 

Här förbereder vi oss för att gå in på planen tillsammans med Carina och Hjalmar...


   

Essie fick gå motsvarande en nybörjarbana - i koppel...    


Här en bild från lydnadsuppvisningen (där dock varken Essie eller Indra deltog):


 

Hmmmm.... inte så raka led här, inte....   Äsch, strunt samma.... de gjorde det riktigt bra!


Vi visade även upp lite jaktapportering.

Detta är kanske inget som man förknippar med brukshundklubbar men eftersom vi faktiskt är några stycken på klubben som håller på med detta tyckte vi det var roligt att visa upp. Och jag kan berätta att det blev uppskattat!


   

   

Dagen till ära fick jag föra två hundar samtidigt... och för en gångs skull var Essie lugn som en filbunke....   


   

Här har Essie gjort ett uppletande. Innan dess har det kastats en dummy på en annan del av planen, som Indra ska få hämta när Essie är klar...


     

... vilket hon gjorde med den äran och avlämnade den fint sittande framför mig...   


Utöver rallylydnad, lydnad och jaktapportering var det även uppvisning i agility och "trix" med hund...


 

Här är det Anna-Liisa, Mimmi och Nanna som visar hopp... 

Och NEJ... julen är inte tidig i år... det var ett annat trix - där en hund dansade runt granen....    Detta hamnade tyvärr inte på bild...


Som sagt - det blev en riktigt lyckad dag!


Utöver hundlivet har jag även hunnit med en härlig semestervecka i Bulgarien tillsammans med en väninna. Ren avkoppling med massor av sol, värme och bad! Härligt!!   


Och nu väntar en weekend i Lissabon för mig och Roger. Mer om det återkommer jag om senare - om det nu blir något av... Enligt kvällens väderprognos väntas en orkan dra in över Spanien och Portugal i helgen.... Typiskt...!!   


 

De här flickorna har nog inget emot om husses och mattes resa blir inställd....


Anna-Lena












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Av Anna-Lena - 14 september 2015 22:18

   ... även om det inte skrivs så mycket här just nu.   Vi kämpar på med träningen - både jakt, lydnad och rallylydnad.   För tillfället blir det mycket fokusering på Olofströms Brukshundklubb:s jubileumsdag och träning på uppvisningarna där....

Skapa flashcards