labradorliv

Alla inlägg den 20 oktober 2015

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...   


Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.


Men visst blir det lite besvärligare att träna hundarna!


Trots det kan jag inte annat än att tycka att hösten är otroligt vacker!   


   

Bilder från dagens morgonpromenad.... Fantastiska färger, eller hur...?


Helgen som gick ägnades enbart åt hundar. Dessvärre inte så mycket åt våra egna....   


I lördags var det söktävling på klubben, vilket innebar att jag låg gömd i en trälåda mestadels av dagen...


 

Japp.... här tillbringade jag min lördag.... Mitt lilla "kryp-in"


 

... och så här "mysigt" hade jag det inuti.... Litet men ombonad kan man kanske beskriva det som....     


Tack och lov var alla hundarna snälla när de till slut hittade mig! Några var dock lite högljudda och skällde något alldeles förskräckligt för att påkalla sin mattes/husses uppmärksamhet och en söt golden retriever lyfte helt sonika på locket till lådan jag låg i och stoppade in huvudet, för att verkligen förvissa sig om att jag verkligen var där innan han satte igång att skälla för kung och fosterland...!   En del försökte forcera lådan men ingen lyckades helt! Efter det var min lilla boning inte helt så mysig längre.... Jag tror en husmäklare skulle beskriva det så här:


" Charmig, luftig, fräsch, enrums-bostad på landet. Bra ventilation. Lågt i tak med synligt bjälklag.... Visst renoveringsbehov....  "    


Jag fick även ligga som halvdold figurant:


      

Här hittade en mysig bordercollie mig och jag fick en blöt puss på näsan innan han tog sin sökrulle i munnen och sprang iväg för att visa sin matte var jag fanns...


Otroligt duktiga hundar! Jag blir så imponerad och lite sugen på att själv testa sök faktiskt....


Söndagen ägnades åt avslutning på valpkursen som jag har hjälpt till på. Efter att ha lämnat Essie och Indra själva hemma hela lördagen (husse jobbade), hade jag så dåligt samvete att de fick följa med mig upp till klubben.

Vilket resulterade i att de fick stå uppbundna ett par timmar och titta på matte när hon var ute på planen och "gullade" med andra hundar...!   För en gångs skull var det Indra som visade sitt missnöje mest genom att ljudligt tala om att det här var inte okej och dessutom morra lite på en liten kille som bara ville vara snäll mot henne!    Nåja, hur som helst - när den lille killen hade gett henne lite godis var de bästa kompisar!    


För övrigt då...??


Jo, vi jobbar på med vår träning med både Essie och Indra så gott det nu går i höstmörkret. Både lydnad och apportering. Just nu jobbar vi mycket på stoppsignal i apporteringen och i lydnaden finslipar jag och Essie momenten i elitklass. Hon kan faktiskt momenten men det är det där lilla "finliret" som vi behöver ha till...


Indra tränar på med momenten i lydnadsklass tre men har bestämt sig för att hon inte vill backa!! Nej, backa är något alldeles förskräckligt otäckt och hemskt och hon tänker INTE göra det!! Så just nu jobbar vi på att få henne att förstå att inget ont kommer att hända henne om hon backar två steg....   


Och sen ränner vi hos veterinären varannan vecka för Indras b-vitaminsprutor.... Snart ser hon normal ut igen....   


 

Indra...


 

Essie...


Anna-Lena










Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards