labradorliv

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Slut på semestern... men vilket slut det blev...!! :)

Av Anna-Lena - 21 juli 2014 22:54

Jaha, då var man tillbaka i vardagen igen.


Jag har varit ledig en vecka nu men förhoppningsvis ska jag kunna va ledig lite framöver också.

Roger har också återgått till arbete idag efter tre veckors ledighet.


Men helgen som gått har enbart ägnats åt hundar!


I lördags var vi i Karlskrona för att vara funktionärer på ett Working Test. Jag stod i en skogsdunge och kastade markeringar med dummies.

Roger stod nere vid vattnet och kastade dummisar i havet.


Det här med Working Test tycker jag är en mycket trevlig tävlingsform. Eller tävling och tävling - man tävlar väl mest mot sig själv.

För att bli godkänd i ett Working Test krävs 70 poäng av 100. För att bli uppflyttad till nästa klass krävs 75 poäng av 100 möjliga. Man går runt till olika "stationer" - fem till antalet - i den ordning och takt man känner för.


Indras bror Plexus och hans husse Gunnar var med och "tävlade". De skrapade ihop 73 välförtjänta poäng och husse var mer än nöjd! Duktiga Plexus!


Meningen var att vi skulle sova över i Karlskrona för att träna med våra egna hundar på söndagen men Roger blev lite krasslig så vi valde att åka hem.


Men när söndagen (gårdagen) kom kände jag att jag ville träna med våra hundar i alla fall så det blev till att åter styra kosan mot Karlskona! Ja, vad gör man inte för de här härliga vovvarna!


Väl framme blev det linjetag med både Indra och Essie. Lite överaskade blev de nog av att en minut efter parkering av bilen, få springa iväg och hämta en skata! Det gick trots allt bra och dagen fortsatte på samma sätt.


Linjetag, markeringar (både med och utan skott), uppletande och slutligen vattenapportering hann vi med.


Och nu vill jag bara säga en sak: Fy tusan vilka duktiga hundar vi har!


Indra, lugn och sansad. Ut och gör ett strålande jobb för att sen återigen bli hur cool som helst! Där blev inte många fel, hämtade in det som skulle hämtas in, apporterade en stor, tung gråtrut i vatten utan att tveka eller tappa den eller släppa taget. Hon slet som det djur hon är men hon fixade det!   


Essie, taggad till tusen, som vanligt. Men hon gör ett fantastiskt jobb där ute! Henne kan man lita på, aldrig hon skulle tveka att ta något "obehagligt" vilt eller byta apport! Snabbt ut, snabbt in. Vill helst snabbt ut igen för att hämta mer. Om hon bara kunde sansat sig lite tror jag hon kunde gått hur långt som helst...   


Även Indras och Essies syskon gjorde ett fantastiskt jobb. Vilken arbetsglädje jaktlabradorerna kan visa... Önskar jag hade en bråkdel av deras energi när det gäller jobb....   


Kameran var med men inte en enda bild det blev. Turligt nog mailade Malin lite bilder till mig:


   

Här kommer Indra med råkan...



 

... och här med fasanen....


   

Här kommer hon med den stora, otympliga gråtruten. Det var inte lätt det här, den spretade hej vilt.....


   

Essie har apporterat en fasan....


 

... och här en and...


Hundarna tyckte nog det var härligt att avsluta dagens träningspass med vattenapportering. Svalkade säkert underbart i den stekheta sommardagen...!


Jag var så glad när jag styrde hemåt igen och väl hemma bubblade jag nästan över av superlativ när jag skulle beskriva våra hundars utförda arbete för Roger. Såna här dagar lever man länge på!


Slutligen ett par bilder från vår trädgård... Alla som känner oss vet att vi inte är några trädgårdsmänniskor. Vi har försökt att eliminera "risken" så mycket vi kan genom att ha minimalt med rabatter. Men ändå lyckades det här eländet ta fäste i vår tujahäck:


 


Men familjens egna fotograf, Samantha, lyckas ju hitta det vackra även i en sån här hemsk sak:


 

  

Hur som helst är den borta nu! Den föll offer för Rogers obarmhärtiga häcksax!


Vi har i alla fall vår fina palm kvar, som vi på något otroligt sätt har lyckats hålla vid liv. Den blommar inte varje år men när den gör det är den desto finare:


 


Ikväll har vi tränat lite lydnad med hundarna. Även idag gick de som små klockor. Hoppas detta håller i sig!


Anna-Lena






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards