labradorliv

Direktlänk till inlägg 23 november 2014

En fantastiskt helg....

Av Anna-Lena - 23 november 2014 19:29

... är snart till ända...


Denna helgen har helt och hållet ägnats åt hundträning.


Och vi har hunnit med en hel del vill jag lova!


Hela lördagen ägnades åt apporteringsträning i Karlskrona.


Idag, söndag, blev det sök- och uppletandeträning på förmiddagen och rallylydnadsträning på eftermiddagen...


Nu sover hundarna gott här hemma kan jag säga...   


Lördagens träning i Karlskrona blev både rolig och lyckad! Nio kolsvarta labradorer med tillhörande mattar och hussar möttes upp hos Malin.


På dagens agenda stod markeringar, linjetag och uppletande. Allt med dummiesar. Gunnar från Lidköping (som är stolt ägare till Essies bror Mezzo och Indras bror Plexus) var på besök och hade med sig några roliga och bra övningar...:


 

Här går man i en "fyrkant", lägger ner fyra dummiesar i varje hörn (en för var hund) för att därefter skicka dem en och en till hörnet för att hämta dummyn. Därefter går man vidare till nästa hörn för att skicka hundarna till nästa hörn....  Låter det krångligt...?! Nää... åtminstone inte för hundarna, de var jätteduktiga...!   


 

"Japp! Jag visste väl att där låg en dummy bakom stenen!"


 

Naturligtvis tar Indra samma väg tillbaka... över stenen...


 

Indra på väg in....


Dagens markeringar i skogen var dock lite knepiga. Varför vet vi inte riktigt, alla hade lika olika teorier: vinden... alla våta löv med tillhörande dofter.... eventuella djur som varit före oss i området... Ja ja, hur som helst, Indra fixade det till husses belåtenhet:


 

Indra på väg in med en kanindummy...


Uppletandet utfördes med tre hundar åt gången - eller som i mitt och Essie fall  - med två hundar åt gången. Jag är mycket nöjd med Essie arbete här! Snabbt ut och snabbt in! Men.... dessvärre tror jag att hon försökte plocka med sig två dummies in samtidigt vid något tillfälle... Jag har inga bevis men nog verkade hon trixa lite väl länge där ute i terrängen. Dock hamnade hon inte på bild när hon arbetade eftersom min fotograf, husse, jobbade med andra moment med Indra men det var andra som fastnade på bild:

 

Coola tjejer, Kristina och Elee, väntar på sin tur....


 

Glada tjejer, Malin och Hydra, väntar på sin tur...


 

Fokuserad tjej, Essie, väntar på sin tur...

Tror hon är lite besviken för att inte hon fick plocka in alla dessa dummiesar...


När man är iväg och tränar så här en hel dag behöver man ju naturligtvis fika och luncha också.   

Malin har fixat så vi har en jättemysig liten jaktstuga att krypa in i för att ta en välbehövlig fika/lunch... Och roligast av allt denna fikan var att Christina faktiskt - för en gångs skull - kom med på bild! Christina sitter längst till höger. Det är Trojas matte det!!   


 

Hela gänget från vänster till höger:

Gunnar med Mezzo och Plexus, jag med Essie, Caroline med Yackie, Maria utan Forza som fick stanna hemma idag..., Malin med Java och Hydra, Kristina med Elee, Roger med Indra och Mats med Troja.

Fasiken va skoj vi har när vi träffas och tränar!!   Man mår så bra när man åker hem efter såna här träffar och träningar att man bara längtar till nästa tillfälle!!




 

Här en bild på Gunnar med sina hundar Mezzo och Plexus, hundarna ville dock inte vara med på bild...    


På väg hem igen måste ju husse och matte analysera dagens träning.

Slutsats:

Indra är en liten pärla som nu behöver något lite svårare att bita i...

Essie är en liten pärla som nu behöver något lite svårare att bita i, framför allt att vara passiv och att vara tyyyyst... grrrrrrrr.....   


Nåja.... Suck, pust, stön.... Nu tar vi nya tag...


Idag bar det av till skogen för lite sökträning tillsammans med Lena/Viggo och Åsa/Briza. Även idag med bara idel labradorer...   


Tre figuranter per hund och idag var första gången som Essie, Indra och Briza fick testa med vars en helt dold figurant. Det gick jättebra, hundarna tycker att detta är riktigt kul och nu ska vi nog försöka ta detta ett steg längre. Jag har googlat runt lite för att få ett hum om fördelar och nackdelar med skall/rulle för att få hunden att markera figgen. Är det nån som har några åsikter eller råd är jag mycket tacksam om ni vill förmedla detta! Just nu tror jag att vi lutar åt rullen men vi får se...


Därefter ett uppletande i en ruta ca 50x50 m, med fyra föremål. Vi pratar inte mer om det just nu, om man säger så....   


Snabbt hem igen för en liten lunch och sen vidare till klubben för rallylydnadskurs... Idag var det bara jag och Essie. Hon och jag behöver lite "egentid" ibland...


Vi har ju fördelen att ha riktiga proffs som instruktörer på denna kurs, Barbro och Lena. Inte nog med att Barbro är utbildad rallylydnadsinstruktör, hon är dessutom domare i rallylydnad och som om inte det var nog jobbar hon dessutom civilt som pedagog... vilket verkligen märks på kursen. Det är så välplanerat och väl organiserat! Det här är kvalitet!


Lena, med sin erfarenhet inom hundträning och rallylydnad, uppmuntrande och positiv när man tycker att njaaaa,,,, det här gick ju inget bra... Då lyfter hon fram det som faktiskt var bra...! Och ger en dessutom lite tips på hur allt kan bli ännu bättre...   Hon ser faktiskt mina hundar ur ett helt annat perspektiv än vad jag ser dem!


Idag skulle vi gå en bana och då bli bedömda som om det vore tävling - om vi ville - ... Och jag tror att alla vi som var där faktiskt ville det. Konstruktiv och ärlig kritik med andra ord. Bra att veta var man står:


 

Ja, jag är nöjd! Essie också tror jag...   Ett väldigt nosande där ett tag men för övrigt helt okej... Framför allt det där "Skitsnyggt" känner jag mig väldigt nöjd med...   


Nu sover våra små labbar gott må ni tro. Och snart jag också.....   

God natt!


Anna-Lena








 
 
Ingen bild

Malin

24 november 2014 19:49

Hej på er!

Kan bara hålla med, "fasiken" vad roligt vi har det, man blir glad ända in i själen! Att hundarna sköter sig gör ju saken ännu roligare!

Kram Malin

Anna-Lena

24 november 2014 20:31

Hej Malin!

Tack för en som vanligt rolig och lärorik dag! Och visst är det duktiga hundar vi har allihop...!! :)

Kraam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards