labradorliv

Direktlänk till inlägg 24 november 2014

När man ändå har ångan uppe....

Av Anna-Lena - 24 november 2014 20:40

Efter en hel helg av hundträning så infann sig ju vardagen idag igen...


Nåja, bara att gilla läget, livet består ju trots allt av övervägande del vardag. Det gäller att må bra även i vardagen för annars skulle man ju gå omkring och må dåligt större delen av sitt liv...   


Men visst är det trist när det är mörkt när man stiger upp och mörkt när man slutar jobba. Det blir inte mycket tid över för att träna hund om man säger så... Åtminstone inte utomhus och i dagsljus. Men det finns ju faktiskt mycket annat man kan träna denna tid på året, sånt som går att träna inomhus. Vilket vi har gjort idag.


När Essie var yngre tränade vi in detta med tass-target. Allt som behövs är - som i mitt fall - en musmatta, en klicker och så godis förståss...!   


Idag kom jag på att vi inte tränat in detta på Indra. Så vi skred till verket!


Jag satte mig ner på golvet, la ut musmattan, hade klickern i handen och godiset inom räckhåll. Indra tittade på mig som om jag inte var klok men naturligtvis kunde hon ju inte låta bli att visa intresse för musmattan! Så fort hon satte tassen på den - avsikligt eller oavsiktligt - klickade jag och gav henne godis. Jag kan lova, det tog nog inte mer än fem minuter innan hon fattade vad jag var ute efter....!!:



När jag lärde in detta på Essie hade jag en tanke på att kunda ha nytta av detta i andra sammanhang. Det har väl ärligt talat inte kommit till så mycket nytta (förutom att jag försökte använda det för att få in henne i den fördömda "rutan"...) men äsch, skit samma, hundarna tycker det är roligt. Och jag tycker det är roligt att se hur de försöker klura ut vad matte egentligen är ute efter....   


Jag har också fått för mig att jag ska lära hundarna att städa! En bra idé tycker jag, eftersom det till största delen är de som smutsar ner här hemma! 


Men i detta fallet avser städningen att plocka upp föremål från golvet och lägga i en skål. Essie fick vara först ut för detta experiment. Utrustningen till detta bestod av en strumpa, en upp- och nervänd barnpall, klicker och naturligtvis godis!



  Ha ha, ja, här har vi en del att slipa på tills det sitter som det ska men vi är en bra bit på väg.


Jag har ännu inte lagt in något kommando men tanken är att jag med tiden ska kunna säga "städa" och då ska hon (och även Indra med tiden) plocka upp saker och lägga i skålen. Med tiden ska jag ställa högre krav, sakerna måste hamna helt och hållet i skålen för att nån belöning blir aktuell.


Väldigt oviktiga saker att kunna kanske, men jag och hundarna har roligt när vi tränar. Och de får använda huvudet! "Hmmmm, undrar vad matte menar..." Jag försöker vara så tyst jag kan, inte guida dem för mycket utan här är tanken att de själva ska komma på vad jag förväntar mig. Gör de fel - so what - det enda som händer är att godiset uteblir. Gör de rätt blir det desto godare...!   


Ja, det är sånt här vi håller på med när mörkret faller och regnet piskar mot rutan...


Så visst kan man träna hund även under mörka och kulna höstdagar.


Idag är det förresten en månad kvar till julafton! Snart infaller julefriden.... eller...!?


Ha det bra!


Anna-Lena




 
 
Ingen bild

Malin

25 november 2014 20:35

Underbara hundar!:)

Kram Malin

Anna-Lena

2 december 2014 10:24

Ja, visst är det!

Som sagt, kanske lite onödigt kunnande men roligt har vi!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards