labradorliv

Direktlänk till inlägg 31 januari 2015

Det var ju det här med att klippa klorna....

Av Anna-Lena - 31 januari 2015 20:16

Vår familjs hundliv började för ca fyra och ett halvt år sen.


Det var då vi hämtade hem en supersöt liten labradorvalp vid namn Öljersjös Estanzia.


Och det var då vi började lära oss om vad hundar faktiskt behöver:


Tid, mat, motion, träning, omvårdnad och så vidare...


Och i "omvårdnadsbiten" ingår ju klo-klippning...


Det här med kloklippning var ju inte så lätt som vi trodde... Essie gillade inte alls klotången om man säger så...


Efter ett par tappra försök insåg vi att,  nej.... det här fixade vi inte... En liten valp som snurrade rundor, ville leka, ryckte undan varje liten tass när vi närmade oss med klotången... Tramsade väldigt mycket, men hon var ju så söööt....       


Nåväl....


Efter nån månad med vår nya, sockersöta valp åkte vi på semester till Öland och på vägen hem därifrån stannade vi till hos Malin för att få lite råd och tips angående det här med att klippa klorna.


Och Essie testade naturligtvis att vara lika "sockersöt" och "ljuvlig" som hon var hemma hos oss när hon skulle klippa sina klor... Men här funkade det inte lika bra.   


Vi insåg snart att det finns inga genvägar, inget utrymme för att spela "snäll", inget utrymme för att övertala Essie att "det här är för dítt eget bästa"...  Och inget utrymme för Essie att visa "jag är ju så sööööt, jag vill bara leka...!"   


Så! Nu ska vi klippa klorna, punkt!!!

Kanske lite tufft, men... antingen bråkar man med sin hund i evigheter eller så gör man det bara.... Vet inte om det är rätt eller fel men nästa "sockersöta" och "ljuvliga" valp vi skaffade har lärt sig det från början. Hon gillar när klotången åker fram, då vankas det korv!   



  Den här lilla hunden har inga problem med att klippa sina klor... Förutom att det kittlar så väldigt....   


Även Essie har lärt sig med tiden: Gilla läget...   


 

Det finns ingen enkel väg, bara att få dem att Gilla Läget!    Snabbt och lätt och sen vankas det KORV!


Anna-Lena


 
 
Ingen bild

Malin

31 januari 2015 23:49

Halloj!
Ha, ha!! Tänk att detta hade jag nästan glömt, hur ni kom hit med "lilla sötisen" Essie!!:)Tänk vad fantastiskt bra det blev, gör om gör rätt!!
Kraaam Malin

Anna-Lena

1 februari 2015 19:21

Precis! Gör om, gör rätt! :)

Med Indra gick det mycket lättare.

Man lär så länge man lever... ;)

Kraam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards