labradorliv

Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Nu är vi på gång....!

Av Anna-Lena - 28 februari 2015 18:00

... med hundträningen igen!   


Efter välbehövlig semester - både för människa och hund - är det härligt att konstatera att:


1. Imorgon är det första mars, nu börjar våren på riktigt!

2. Kvällarna blir ljusare för varje dag som går och därmed blir det lättare att träna!

3. SOLEN lyser...! Nåja, ibland i alla fall...


I förmiddags körde vi till klubben för lite lydnads- och rallylydnadsträning.


Essie fick börja med lite rallylydnad. Det behövdes en uppvärmningsrunda innan jag kände att jag hade henne med mig på riktigt men sen gick det bra! Inget nosande idag och "åttans frestelse" gick galant! Vi slutade träna när jag kände att vi var på topp. Det här känns hoppfullt inför kommande tävlingar.


Näst på tur var Indra och husse. De filar på lydnadsklass två och idag gick det riktigt bra!   


Här måste jag stanna upp och reflektera lite: När lärde sig Indra att gå fot utan koppel (fritt följ) så himla bra....?! Varför finns här inte en massa "sneda sättande" och "luft" - som vi har haft - och har - problem med när det gäller Essie? Vad har vi gjort för skillnad med Indras träning kontra Essies?? Ärligt talat vet jag inte, jag kan inte se att vi egentligen har gjort någon skillnad. Kanske inte läge att gräva ner sig för mycket i det utan bara vara tacksam för att Indra är så himla följsam...   


Nu är ju inte allt bara rosenrött heller... Det finns moment som måste slipas på betydligt mer, bland annat "rutan" som inte sitter där ännu. Men det känns som Indras pollett ska ramla ner när som helst. Ett annat moment som faktiskt borde vara Indras paradnummer är apporteringen... Här kastar hon sig ut för att hämta trä-apporten, smäller till den med tassen så den far iväg ytterligare ett par meter och sen kommer hon in med den...   Mycket poängavdrag blir det... man får inte leka med apporten...


Trots dessa brister känner vi att det nog är dax att anmäla henne till någon tävling senare i vår eller tidig sommar. Har man ett mål framför sig så tror jag att träningen blir effektivare också. Man har liksom inget val....


Klubbkompisarna Carina och Vazz slipar på momenten i lydnadsklass tre. Här är det "inkallande med ställande" som tränas:


   

Carina vill få till ett snabbt ställande och då är det bra med en boll... Lena är beredd att kasta... 



 

Essie, Indra och Viggo agerar publik och samtidigt blev det ett spontant "sittande i grupp" vilket alla fixade till full belåtenhet - speciellt som de fick sitta där länge...   


Väl hemma igen gick jag ut i trädgården och tränade ytterligare lite "rutan" med Indra. Som sagt; det sitter där inte riktigt ännu men snart så...


Våra hundar älskar verkligen att träna! När jag var nöjd med dagens övningar gick jag in men hundarna ville träna mer. Efter en stund tittade jag ut:


    

" - Vi sitter i rutan, matte... Kan vi få bollen nu...??"


Nej, ingen arrangerad bild denna gången. De satt faktiskt där!    Underbara hundar!!


Imorgon blir det förhoppningsvis lite mer träning. Lydnad på förmiddagen och har vi tur hinner vi med lite apportering på eftermiddagen.


Nu väntar en mysig kväll framför TV:n.


Anna-Lena











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards