labradorliv

Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Bra exempel på hur det INTE ska se ut... :)

Av Anna-Lena - 5 mars 2015 18:52

 ... tänkte jag visa här!


Indra ligger ju i hårdträning med "rutan" för närvarande...


Alltså, på allvar... finns det något mer hopplöst moment i lydnaden än detta...??!!


Med Essie testade vi att lära in det med alla möjliga metoder: Target i rutan, bollar bakom rutan, godis i rutan, lek och bus i rutan, ja listan kan göras lång... Nu känns det som att Essie faktiskt VET vad rutan är för något, vilket jag testade idag. Jag gick ut i trädgården och satte upp den varpå jag tog ut Essie och bad henne leta upp rutan. Det gick jättebra!   Att hon sen alltid ställer sig eller lägger sig på gränsen är något jag måste träna bort. Det känns mer säkert om hon försöker placera sig mitt i rutan.


Indra däremot.... ja, vad ska jag säga...?? Nåja, vi har precis börjat träna in detta och Rom byggdes inte på en dag. Det går framåt åtminstone! Och roligt har vi!   




  Japp! Hon har bestämt sig! Rutan går man in i från höger sida.... Hon och tävlingsdomarna lär inte vara överens i alla fall... Och sen envisas hon med att sätta sig i rutan. Fast jag har försökt förklara att man står i rutan... Nåja, det blir ett senare bekymmer...


Essie får springa till en kon först innan hon skickas in i rutan. Jaaaa, vad ska man säga om detta då ...?:


Avstånden är ju inte de rätta, det går inte i vår lilla trädgård. Sen är ju tanken att hon ska lägga sig på mitt kommando... Träningsskada tror jag...    
 

Det finns en hel del kvar att jobba på känns det som. Och det gäller båda hundarna! Men till deras försvar får jag väl ändå erkänna att det fanns förmildrande omständigheter:


-Matte tränade ensam med två hundar idag och de gjorde sitt bästa för att trigga igång varandra...


-Matte plockade fram bollen alldeles för tidigt - då är det svårt för de söta små liven att koncentrera sig på nåt annat än just bollen...


-Det började bli mörkt ute...

-Och så börjar matte FILMA mitt i alltihop! När hon ska koncentrera sig på sina fina, små arbetsvilliga jyckar!!   


Ja ja, det blir nog bra till slut. Vi filar på.


I onsdags blev det strömavbrott mitt på dagen här i Bromölla. Med mitt jobb blir jag totalt handlingsförlamad utan el och dator!! Vad gör man?? Jo, man passar på att åka till skogen med sina hundar!    Husse åker oftast till skogen med dem när han har ledig dag eller ledig förmiddag. Matte tycker det är lite väl omständligt och tar dem istället till de stora ängarna som ligger runt knuten... Men omväxling förnyar!


 


Indra hittade en väldigt fin skogspinne:


 

- Får jag ta den med mig hem....?


Nu närmar sig helgen. Och mer hundträning!


Anna-Lena


  
  
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards