labradorliv

Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

En intensiv helg...

Av Anna-Lena - 8 mars 2015 22:22

... som nu börjar gå mot sitt slut.

Fullt av kalasande och hundträning...


Igår, lördag, körde vi upp till klubben för lite lydnadsträning.


Vi började en en platsliggning tillsammans med golden Gustav som också var där tillsammans med sin matte och tränade. Eftersom Essie vid förra platsliggningen var lite orolig och pipig bestämde jag mig för att inte vara dold. Det hela gick jättebra, både Indra, Gustav och Essie låg hur lugnt och fint som helst!


Därefter blev med mycket träning på rutan. Essie får först springa till en kon, för att därefter dirigeras till rutan. Det gick över förväntan och nu bestämde vi oss för att hon i fortsättningen inte ska få SE när vi sätter ut rutan. Hon måste helt enkelt förlita sig på att jag visar henne vägen. Inga egna beslut här! Lyssna på matte!


Indra näst på tur.... Ja, det går framåt även här! Hon envisas fortfarande med att ibland springa in i rutan från sidan men det känns som att vi bara måste tjata på. Snart sitter det där!


Väl hemma igen cyklade jag till en kohage i närheten och la ut ett spår till Essie. Det var längesen vi spårade, så jag var tveksam till om hon skulle komma ihåg något överhuvudtaget men oj, vad fel jag hade! Redan när jag tog fram spårselen blev hon helt lyriskt...   Jodå, hon visste precis vad som väntade och gissa om hon hade bråttom när vi en halvtimme senare begav oss iväg till spåret...!


Det gick med en rasande fart, vinklarna fixade hon fint, lite snurrande tills hon fick upp spåret igen och sträckan efter sista vinkeln var det lite flackande fram och tillbaka. Mycket berodde det nog på den rätt rejäla blåsten som kom från sidan. Dock - alla pinnarna med in, inklusive slutpinnen som fick agera apport när den hade hittats. Lite massakrerad blev den men va fasen - det ska löna sig att komma "i mål"! Kunde också konstatera att - visst - hon tog upp alla spårpinnar men hade ingen brådska att lämna dem till mig. Det känns som hon inte tycker det är så viktigt, själva spårandet är belöning nog.  

Nu funderar jag på att leta upp någon appelltävling i närheten...   


Hem igen och snabbt som sjutton in i duschen för att därefter åka på kalas för att fira Rogers mamma som passade på att  fylla 75 år när vi var i Thailand. Grattis i efterskott säger vi!!


Idag, söndag, for vi åter igen iväg till klubben. Strålande väder, 16 grader i Olofström. Härligt!!    

Idag var där mycket folk som tränade och vi hade turen att hamna mitt i tävlingsmässig träning. Marianne dirigerade och agerade domare med protokoll och allt.... Husse och Indra körde igenom lydnadsklass två och därefter blev det lite "konferens" för att utvärdera allt.


1. Fria följet:  Bra, förutom högersvängarna där hon inte hänger på riktigt. Mycket luft och därmed poängavdrag tävlingsmässigt. Detta visste vi sen innan men vi fick tips med oss hur vi ska förbättra detta.


 


2. Läggande under lång: Neeej, Indra skulle inte lägga sig idag...


3. Apportering: Indra fortsätter smälla till apportbocken med tassen innan hon kommer in med den, glad i hågen...


4. Rutan: Ett dubbelkommando, sen stod hon där så fint!


 



5. Inkallning: Nemas Problemas!


   


6. Fjärrdirigering: 10 poäng, sa Marianne...   

 


7. Hopp över hinder: Njaa....


Jaa, husse och Indra är på rätt väg i alla fall... Men hård träning framför oss med andra ord.


Essie fick träna passivitet under tiden som Indra "var på banan"...



Därefter blev det en platsliggning med 5 hundar och alla skötte sig med den äran. Även Essie som idag fick en dold matte.


Idag fick hon dessutom träna rutan utan att veta var den var... Rakt ut till konen och därefter dirigeras till vänster. En lång båge på vägen, som innebar att hon sprang in i rutan från sidan men resten gick bra. Jag har dock upptäckt att hon faktiskt letar efter rutan! Bra! Nu ska hon bara springa rakt åt det hållet jag visar...


Apportering med dirigering satt som en smäck! Tack för det Essie! Du börjar förstå det här. 


Eftersom Indra hade tankarna någon annanstans idag, valde husse att åka hem med henne medan jag och Essie fortsatte med lite rallylydnadsträning. Ett par rundor i fortsättningsklass, som väl gick så där tycker jag... Tycker att hundarna var lite slöa idag, men hoppas det inte beror på värmen. Hur ska det då gå till sommaren när den verkliga värmen kommer .... (förhoppningsvis) ?!


 

Essie efter genomförd runda. Då åker bollen fram...   


Väl hemma igen blev det ännu mer kalas. Anton fyller 22 år idag! Hipp hipp hurra för dig, Anton!!


 

Anton... Thailand .... Solnedgång... En kall öl....




Anna-Lena








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards