labradorliv

Direktlänk till inlägg 21 juni 2015

RIKTIGT rolig träning idag! :)

Av Anna-Lena - 21 juni 2015 16:45

Idag var det åter dags för apporteringsträning i Karlskrona och idag kunde jag också hänga på...   


Träningen idag bestod av stoppsignal, dirigeringar, linjetag, markeringar och "Walk Up" med skott.


"Walk Up" innebär att hund och förare går några meter bakom skytt och kastare. När skytten stannar och skjuter ska även hund och förare stanna. När dummyn är kastad skickar man hunden och det viktigaste här är ju att inte hunden "knallar", dvs tjuvstartar.


Essie har gjort detta tidigare men det är längesen. Idag fixade hon det till full belåtenhet tycker jag.


För Indras del var det första gången och efter att hon förstått vad som skulle göras fixade även hon det galant!! Ja, faktum är att alla hundarna fixade det galant!    


         

Husse och Indra i sin "Walk Up". Malin och Christina skytt respektive kastare.


Därefter tränade vi mycket på stoppsignal. Man går ut tillsammans med hunden och placerar en dummy, vänder och går tillbaka samma håll, blåser stoppsignal till hunden och fortsätter själv gå till utgångspunkten. Där visslar man in hunden för att sen återigen blåsa stoppsignal. När hunden har stannat kommenderar man den att hämta dummyn. Hunden är ju naturligtvis väldigt medveten om att "Bakom mig finns en dummy.... Den vill jag hämta..."   


Eftersom denna träning gick så himla bra för alla hundar blev det sen lite dirigering också.... Man kastar då dummies - en till höger och en till vänster - stoppar hunden och visar sen vilken dummy man vill de ska apportera.


 

Essie har stannat på min stoppsignal...


 

Här visslar jag in henne för att återigen stanna henne - dvs om hon inte stannar själv förstås.... Essie kan själv....   


   


Eftersom detta moment börjar bli lite enkelt för Essie behöver hon lite mer att "bita i". Därför tyckte Malin att vi skulle prova med dolda markeringar. Essie behöver förstå att hon kan lita på sin matte, springa ut i en rak linje dit jag visar och där finns alltid något att hämta! När vi testade detta fick jag blåsa in henne ett antal gånger eftersom det hela mest blev som ett uppletande - men till slut så satt det hela där!!   Det här ska vi träna mycket på framöver!


Indra har nog aldrig testat nån dirigering innan så därför blev man mäkta förvånad att hon faktiskt fixade detta på första försöket! Hon är så mån om att göra rätt, lilla Indra.   


Efter dessa övningar satte vi oss i bilarna och körde ut i skogen för lite markeringar. Indra och hennes systrar Hydra, Elee och Troja fick jobba en och en. Essie och hennes syster Java jobbade i par med växelvis skickande.


Kan bara säga en sak:


Jisses, vilka duktiga hundar vi har! Klockrent markeringsarbete av dem allihop! Såååå himla roligt att få uppleva!   


Och efter detta kom regnet..... lagom tills träningen var slut.... ibland ska man ha tur!

Men tur har vi i och för sig ändå eftersom vi har världens bästa hundar!!         


 

Indra, även kallad "soffpotatisen".... Men ärligt talat Indra - det här är inte okej! Ska du ligga i denna soffan ska du ju ligga på filten... som vi har pratat om så många gånger. Och inte fasiken behövs det väl huvudkudde....!!


 

Oooookeeeej.......   


 

Essie, den kloka och förståndiga...   


Midsommarhelgen är slut och nu väntar en ny härlig(?!) arbetsvecka.... Men vi ska även hinna med att träna och tävla lydnad med Indra denna veckan.


Ha en trevlig söndagskväll!


Anna-Lena




 
 
Ingen bild

Malin

21 juni 2015 20:25

Underbara Indra!😊 Det med njutandet ligger nog i generna...Java och Hydra älskar kuddar och filtar! Fast i hundgården "dödar" gärna Hydra kudden. Resultatet blir städning så kudden får stanna inomhus...😉 Tack för idag!
Kram Malin

Anna-Lena

21 juni 2015 21:38

Som vi brukar säga här hemma:
Indra är bara bäst på att njuta av livet...! ;)

Hon är också expert på att "döda" saker i sin väg. Men hon är numera rädd om sina kuddar och filtar. Tror hon har fattat att budgeten för kuddar redan är överskriden...:D

Tack för en härlig dag!

Kraam!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards