labradorliv

Direktlänk till inlägg 28 juni 2015

Ut i skogen och ner till vattnet....

Av Anna-Lena - 28 juni 2015 18:39

Idag var det så dax för lite apporteringsträning med Essie och Indra...


Igår kväll plockade vi upp lite vilt från frysen och passade samtidigt på att inventera densamma. Det har känts som den håller på att svämma över och efter att vår snälla granne härom dagen kom med två bärkassar med kajor - som hade gjort det stora misstaget att besöka hans bigarå-träd - så tyckte vi att vi kanske måste se över "bäst-före-datum" på viltet...   


Dagen började med ett par timmar i bilen för att hitta något bra ställe att träna vatten-apportering på.

Två timmar senare var vi inte ett dugg klokare.... Bara mer frustrerade.... Så nu har vi konstaterat detta: i Bromölla med omnejd finns tyvärr inga bra ställen där man kan kasta ut fåglar i vattnet utan att folk i närheten börjar titta konstigt på oss...   


Hur som helst - vi slutade att leta vattenapporterings-ställen och körde ut i skogen för ett uppletande. Hundarna skickades växelvis:


 

Här har Essie hämtat en trut...


 

... och här har Indra kommit in med en kaja...


 

Essie på väg in med ännu en kaja...


 

... och Indra håller ett (något konstigt.....) grepp om anden....   


 

Essie på väg in med kaninen...


Vi tränade också lite dubbelmarkeringar ute i skogen. Indra fick välja vilken hon ville hämta hem först, Essie dirigerade jag till den jag ville hon skulle hämta först. Båda hundarna skötte sig med den äran kan jag lova!    Nu tror jag faktiskt båda våra hundar behöver lite svårare uppgifter...


Efter avslutad träning i skogen bestämde vi oss för att trots allt träna lite i vatten också. Inte minst för att hundarna skulle få bada och svalka av sig lite... för äntligen har ju värmen infunnit sig i Skåne!   


Sagt och gjort!


Hem för att hämta lite dummies.


Vi har en fin hundbadplats här i Bromölla men vi kände att - eftersom den ligger precis bredvid den "vanliga" badplatsen - kanske vi inte ska stå och kasta en massa döda fåglar i sjön....   


 

 

Indra kommer in med en dummy....


     

Essie kastar sig ut i vattnet... Det här är livet....!!   


 

Indra på väg ut för att hämta en dummy.... Observera "störningsmomentet" till vänster i bild. Två änder på en stilla simtur.... Här var jag lite orolig ett tag: Tänk om Indra bestämde sig för att hämta nån av dem istället.....


 

...men nej... Här är hon på väg in med dummyn....   Änderna låter sig inte stressas....


 

"Vaaaa...!! Är det slut redan....?! Jag som knappt hunnit bli blöt...."


Och så måste jag ju visa upp vår otroliga förmåga att roa Indra. Hon har så många leksaker som hon tycker om, och finns ingen boll i närheten, så hämtar hon lika gärna sina leksaker. Om inte matte o husse kastar dem på rätt så otillgängliga ställen vill säga.....   


 

Här har vi lyckats få upp en gris och en..... orm...?? på garagetaket.....


 

... och här har vi ytterligare en gris och en tomte (!) på uterumstaket.... Suck...! Att inte matte är någon hejare på att kasta vet vi med säkerhet - men husse ligger inte långt efter, det kan jag lova....   


Nu är alla grisar, ormar och tomtar nere på marken igen efter att husse offrat sig och släpat fram stegen. Ordningen återställd och mest glad är Indra!   


Slutligen ett par filmer från gårdagens närsök. Vi kan väl säga så här:

Denna familjen har inga extrema behov av att ha en perfekt trädgård. Här finns bara en sten med lite fina liljor runt - eller fanns kanske jag ska säga....:


Indra gör ett bra jobb - detta är nytt för henne.


Essie... Det var längesen men jag tycker nog att hon kommer ihåg....


Hoppas ni får en fortsatt trevlig söndagskväll. Vi har just startat grillen. Det gäller att passa på...!!   


Anna-Lena


  
 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards