labradorliv

Alla inlägg den 2 september 2015

Av Anna-Lena - 2 september 2015 23:21

         Ja, idag var det fullt upp på klubben må jag säga!


Ikväll hade vi dessutom förmånen att ha en instruktör i dogparkour på plats!


Jag - som aldrig hade hört talas om detta tidigare - tyckte det kunde va roligt att prova på. Men det var banne mig inte så lätt vill jag lova...


Hundarna skulle balansera på allehanda ting - egentligen tror jag det härstammar från människans sätt att utöva parkour - "att träna kroppen till att på ett smidigt och kontrollerat sätt kunna forcera olika typer av hinder i omgivningen med enbart kroppen som hjälpmedel". Det låter ju väldigt ambitiöst och riktigt så allvarligt var det inte idag. Men definitivt inte lätt. Men roligt! Både för hundarna och förarna!


 

Här försöker jag få Indra att förstå att hon ska UPP på hindret! Gick inget vidare.... Men till slut traskade hon åtminstone med framtassarna på hindret...


 

Här balanserar Essie på pilatusbollen. För säkerhets skull stabiliserar vi den med våra knän. Vi vill ju inte att hon ramlar ner och blir rädd.... Den var tillräckligt "svajig" som den var...!   Hon var dock ovanligt "cool"...   


 

Indra på pilatusbollen...    Mutor i form av korv eller köttbulle funkar utmärkt...!   


   

Det gäller att ha koll på tassarna så de inte hamnar utanför....    Indra fixade detta med bravur!


 

Viggo var en hejare på detta! Han balanserade som den värsta lindansaren...!   


RiKTIGT roligt att testa på! Och säkert jättebra att träna på riktigt - för att hundarna ska få kontroll på fram- och bakdel.


Vi hann även med lite lydnadsträning ikväll.


Här lite bilder på platsläggandet:


 

Kajo ligger som en klocka...


 

... likaså Gustav...


 

Gaston med hakan i backen...


 

... och likaså Essie...


Jag och Indra hann dessutom med en liten minibana i rallylydnad:


 

Snart stundar uppvisning på klubbens jubileumsdag! Här gäller det att träna...!!   


  


Anna-Lena









Ovido - Quiz & Flashcards