labradorliv

Alla inlägg den 7 oktober 2013

Av Anna-Lena - 7 oktober 2013 08:29

Klubbmästerskap!


Igår var det en heldag på brukshundklubben, vilken började med medlemsmöte för att sen fortsätta med klubbmästerskap i lydnad, bruks och rallylydnad.


Essie tävlade i lydnad och rallylydnad. En mycket trevlig och lättsam tillställning men likväl infann sig mina dåliga tävlingsnerver som ett brev på posten...   Naurligtvis blir Essie påverkad av detta men trots det skötte hon sig till största delen bra.


Sittande i grupp


Språngmarschen i fria följet


Det hela slutade med en 2:a placering! Synd det inte var en officiell tävling, för då hade hon haft sitt tredje 1:a pris. Vi fick ihop 260,5 poäng där de största avdragen var på rutan, hon sprang inte hela vägen fram så det blev ytterligare ett kommando, varpå hon sprang och ställde sig bredvis rutan. Efter ytterligare två kommande och lite dirigering hamnade hon dock mitt i rutan och resten gick bra. Men en snygg dirigering blev det i alla fall...    


 

Nåja, kanske inte mitt i rutan...  


Därefter blev det rallylydnad! Premiär för mig och Essie i dessa sammanhang. Essie skötte sig riktigt bra och utförde alla momenten fint. Dessutom var hon på ett gladare humör än under lydnaden och hade en väldigt fin kontakt med mig hela tiden. Kanske beror det på att jag var mer avslappnad, hade inte lika stora förväntningar eftersom rallylydnaden är så nytt för oss och vi egentligen ställde upp och tävlade bara för att "checka av" läget.


Här väntar vi på att få komma in på banan.


 

Det är minsann inte så lätt det här! Man ska hinna med att läsa och kolla in alla skyltar (trots tidigare banvandring glömmer man...), man ska kommendera hunden, tänka på var man sätter fötterna i förhållande till skylten och dessutom inte gå fel eller hoppa över någon skylt. Phuuu!!!


Avslutningen på banan med hopp över hinder under språngmarsch...


En femte placering blev det. Avdragen berodde på att jag hade för kort koppel på henne hela rundan. Synd att matte ska förstöra för Essie! Men jag är nöjd ändå, vet att hon kan fixa detta och hon fick faktiskt ihop 82 poäng!


Efter en hel dag i friska luften och lättad över att tävlande var slut, var man rätt mör när man kom hem. Men roligt var det!

En del av funktionärerna och tävlingsdeltagarna på vår mysiga klubb.


Fina Essie med sina välförtjänta medaljer.       


Jag önskar er en bra dag!


Anna-Lena


   


Ovido - Quiz & Flashcards