labradorliv

Direktlänk till inlägg 6 maj 2015

Usch, va jag blir sentimental...

Av Anna-Lena - 6 maj 2015 21:11

 Hundens dikt

(av Anders Hallgren)


En kall nos

Ett par fuktiga ögon

En varm blick

En tass som lyfts och ett huvud läggs på sned

Öron som försöker uppfatta och förstå...

Din hund.


Hon bad inte att få komma till dig

Hon kom för att Du ville ha henne

Hon kom till Dig för att ge vänskap

då andra sviker,

sympati då andra är emot Dig,

trofasthet då andra baktalar Dig.

Hon kom för att ge dig kärlek

då du känner Dig utlämnad,

sällskap då Du känner dig ensam.


Hon gör Dig på gott humör då Du är ledsen,

tar emot Dig med ett glädjeskutt

då du äntligen kommer hem.


Hon är någon som behöver Dig,

någon att smeka, kela med och ha roligt tillsammans med.

Hon är  beroende av Din omtanke och Din kärlek.

Hon protesterar inte då du missförstår henne.

Hon är utlämnad till Dig på både gott och ont.


Hon ger Dig sköna avkopplande promenader

Hon ger Dig sällskap

Hon ger Dig kärlek och glädje

Hon vaktar och skyddar Dig

Hon varnar om främmande kommer

Hon överger Dig inte så länge hon lever

Hon ger Dig trygghet


Vad ger Du?



 


Fina ord som jag ska tänka på när Indra flamsar runt på tävlingsplanen eller Essie piper sönder stämbanden på apporteringen....


Jag kommer ihåg boken som vi fick när vi gick valpkurs med våra hundar. Där stod det att läsa:


"När det inte går som man tänkt, ska man tänka:   ÄNGEL.....      


Men något ligger det i det: När våra små änglar spårar ur är det inte deras fel - det är alltid förarens... Vi har helt enkelt inte lyckats förmedla ut rätt budskap. För vår del kan jag konstatera att vi har två försökskaniner här hemma:


Indra och Essie....


Både jag och husse är fullständiga noviser på det här med att träna och tävla hund. Vi får helt enkelt vara glada för att det gått så pass bra som det trots allt har gjort...


Just nu känner jag mig bara tacksam för våra små "änglar".    För som vi sagt så många gånger förr: Framför allt är de familjemedlemmar och sällskapshundar - om det sen går bra på tävling och träning är det ett stort plus i kanten!


Igår var jag och Indra uppe på klubben och tränade rallylydnad. Det gick riktigt bra kan jag lova!   

Nästa gång ska jag be någon filma vår runda så jag kan se vad JAG gör för fel, för det brukar vara så - matte får de flesta poängavdragen...  


Ikväll satte jag upp en liten rallybana i trädgården... Gick inte fullt lika bra....   Men, men - ängel -   


För övrigt:


Vi hoppas ju att vår lilla ÄNGEL Indra snart är klar med lydnadsklass två - trots alla fadäser....


I lydnadsklass tre introduceras metallapport, vilket inte varit något bekymmer för Indras del. Jag tror inte hon var halvåret gammal när vi tränade detta ute i trädgården och hon - glad i hågen - sprang ut och hämtade hem den.


Men inte nu....   


Hon vägrar ta den...


Nu tränar vi med allsköns attiraljer av metall här hemma:


 

Essie får vara lite "läromästare". Hon är inte kräsen...


 

Näää... ingen höjdare, det här....


 

OBS! Inget djur kom till skada eller blev "spetsade" under träningen!    


Anna-Lena

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards