labradorliv

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

En labrador som aldrig ger sig...

Av Anna-Lena - 15 oktober 2013 19:46

En labrador som aldrig ger sig....


... när det handlar om att hämta dummys!


Idag har vi tränat lite apportering med Essie och Indra.


Vi började med markeringar och Indra stod först på tur. Det gick bra! Lite mer träning på att hålla fast dummyn behövs men snart sitter det där. Väldigt snabb att hämta och komma in, lite förvirrad dock om hon skulle lämna av till matte eller husse men efter visslande i pipan kom hon sättande i en väldig fart. Lite orutinerad men betvivlar inte att det kommer att funka efter lite mer träning! Indra älskar verkligen att jobba, vare sig det gäller apportering eller lydnad. Bara hon får göra något är hon superglad. Vilken arbetsglädje!!   


Näst på tur stod Essie. Markeringarna var inga problem och faktiskt var hon rätt lugn medan Indra jobbade. Vi har ju haft lite problem med hennes pipande när hon måste vara passiv, men som sagt, vi hoppas ju att Indra ska kunna hjälpa till att råda bot på detta.    


Därefter blev det ett uppletande för Essie. Alla sex dummys gömdes av husse varpå jag skickade iväg Essie. Inga problem, hon arbetade snabbt och metodiskt och kom in med  fem dummys men sen blev det stopp! Bara en massa springande utan resultat, hon hittade inte den sista.... Fick helt enkelt blåsa in henne och försöka dirigera henne rätt. Nej, hon lyckades inte hitta den sista dummyn!    Då blir man lite orolig - hon brukar inte ha några problem att hitta dem. Det kändes inte roligt att behöva ge upp, utan att hon kommit in med alla dummy. Essie var inte heller så glad över att behöva ge sig när matte tydligt talade om att hon skulle hämta.


Meeen, då säger husse: "Oj, jag har ju en dummy kvar i fickan!"


Essie hade alltså hämtat hem alla dummyn som fanns...  Förutom den som fanns i husses ficka.... hmmmm.... grrrrr.....


Nåja, husse fick lägga ut den sista också och Essie hämtade i ett nafs, sen var friden återställd.   


Nöjd trots allt, det var inte Essie som missade något.


Kameran fanns inte med eftersom vi bara var två, en som kastar och en som skickar. Ni får hålla tillgodo med ett par bilder  från vattenapportering i somras:


 

Inte rädd för vatten i alla fall....   


 

Här har Essie hämtat dummyn.


 

Det gäller att hålla hundarna varma efter badandet. Och visst ser det mysigt ut!?   


Slutligen måste jag visa hur glad lilla Indra blir av en ny leksak. Piper den dessutom är ju lyckan total!   

Här kommer ett mindre "valpspel":



 

Ha det bra!


Anna-Lena


 
 
Ingen bild

Malin.U

16 oktober 2013 15:46

HALLLÅÅÅÅÅÅ!!!!

Vad har jag sagt om pipleksaker????!!
Har ni blivit från vettet?! Hon kan ju bli hård i munnen och knäcka viltet....(: Operera ut "pipet", så låtsas jag att jag INTE har sett videoklippet!!:)

Kramiz Malin

Anna-Lena

17 oktober 2013 18:33

Äsch.... det är inte så farligt....

... det är Essies gamla leksak som hon hade när hon var valp. Hon hade lika roligt med den som Indra har fram tills vi tröttnade på det eviga pipandet och gömde undan den. Hon har ju inga problem med hård mun. Hon kan till och med apportera ett rått ägg!! :) Jo, vi har testat... :) Det ska Indra också få göra men inte riktigt än.....

Men jag kan glädja dig med att den inte piper längre, varför vet jag inte.... :)

Kram Anna-Lena

 
Ingen bild

Malin.U

17 oktober 2013 20:02

Åh, vad skönt att höra!:)
Indra ska få något annat av mig nästa gång....:)

Kramiz Malin

Anna-Lena

17 oktober 2013 20:51

;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards