labradorliv

Direktlänk till inlägg 13 april 2014

MH-test och annat roligt.....

Av Anna-Lena - 13 april 2014 20:04

MH-test och annat roligt....


... har det blivit i helgen!


Igår, lördag, bar det av till klubben med Indra för MH-test.


Det gick väl som vi hade väntat tycker jag. Vi har fått bekräftat ungefär vad vi själva har sett - detta är en rätt så "mesig" liten dam som mest gillar att sitta under sin korkek och lukta på blommor....


Lek och kamplusten var det inget fel på, jakten var det inte heller något fel på om jag får säga vad jag tycker. Hon sprang inte efter den "flyende kaninen"! Kanonbra! Vi vill inte ha en hund som jagar efter vilt - hon är en apporterande jaktlabrador och ska hämta in vilt när vi säger det till henne!


Spöken gillar hon inte! Men vem gör det... ?! Inte jag i alla fall. Även om gårdagens spöken var "snälla".   Indra vägrade gå fram till dem, även när de plockat av sina läskiga spökkläder.


Rasslande kedjor gillade hon inte heller något vidare. Klart som tusan man rycker till om något plötsligt rasslar till en halvmeter ifrån en! Här tog dock nyfikenheten över och hon vågade sig fram för att titta vad det var för något märkligt, jag ber om ursäkt för den inte helt perfekta filmen:



 

I MH finns ju inga rätt eller fel - inga "godkänd eller icke godkänd". Det beror ju också på vad man ska ha hunden till.  Indra har numera en "känd mental status". Mest gjorde vi detta för att det är förbaskat roligt! Och ska vi någon gång tävla bruks med henne krävs det att hon genomgått detta test.


Efter detta äventyr kändes det avkopplande att gå ut och lägga ett spår till Essie. Men där blev inte många rätt! En pinne av fem kom med in, tyvärr var det inte slutpinnen.... Nåja, jag brukar ju ha massor av ursäkter så här kommer de:  Essie löper - hon går på penicillin - hon har kanske ont i sin tand - eller.... någon annan bra ursäkt.   


Idag for vi iväg till Malin i Karlskrona för kennelträff.


Där fanns ett färdigt appellspår till Essie. Man kan säga så här: Det gick bättre än igår, sämre än i fredags. Nu kommer jag att backa i träningen: Kortare spårlina, tydligt markerade vinklar. Vinklarna är för tillfälligt Essies svaga punkt. Hon missar dem helt enkelt....


Under tiden jag och Essie spårade gjorde Indra ett uppletande. Mycket bra enligt husse och Malin! Här visade hon rätta takter, plockade in två kråkor och en fasan. Tyvärr inga bilder på detta ännu - Malin har lovat maila mig dessa så jag återkommer med det. Hon var snabb ut, snabb in! Precis som det ska vara!


Essie fick också vara med på ett uppletande. Här är det jag och Majsan (som jag för övrigt inte träffat på jättelänge, det var sååå roligt att träna ihop igen!) som skickar våra hundar växelvis:


   

Essie....


   

Enya


 Majsan var nöjd när Enya gjort tre fantastiskt fina hämtningar och avlämningar och därför tog Indras brorsa Plexus över:


 

En styck fasan levereras av Plexus...


Sen kom regnet.... ungefär samtidigt som vi började korvgrillningen....   


Vi hann också med lite markeringar innan vi begav oss hemåt. Indra fick hämta en stor, otymplig gås. Efter lite övertalning och uppmuntran kom den in:


     


En mycket trevlig dag, trevlig och rolig träning, trevliga träningskompisar, ja en toppendag helt enkelt! Tack så mycket för det Malin!


Vill ni läsa mer eller se mer bilder, kolla in Malins blogg: http://oljersjo-kennel.bloggplatsen.se/


Anna-Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards