labradorliv

Direktlänk till inlägg 17 januari 2015

Debut gånger två!

Av Anna-Lena - 17 januari 2015 19:52

Idag var det dax för Indra att debutera i rallylydnadstävling.


Husse känner inte alls för att tävla i rallylydnad men han "lånar" gärna ut sin hund till matte i dessa sammanhang...


Nej, riktigt så är det ju inte. Vi har två hundar i familjen och båda ägs av hela familjen!


Såååå.... klockan ringde 05.30 i morse (härligt eller hur....?!    )


Samling klockan sju, tack och lov bara en mil hemifrån, nämligen i Sölvesborg. Tävlingen hölls i ett ridhus och bara det oroade mig naturligtvis..... Mycket dofter, mycket hästgödsel gömt i spånen.... mycket luktande....


Men jag oroade mig i onödan - åtminstone när det gäller Indra!   


Hon fixade sin runda i nybörjarklass till full belåtenhet! Inte en gång hon luktade... Hon gick som en liten klocka... eller nåja nästan som en klocka... Ett litet snett sättande hade hon som kostade en poäng.


Matte däremot fick många poängavdrag; Fel utförd övning, 10 poängs avdrag, förarfel med lite extra steg, 6 poängs avdrag...


Totalt knåpade jag och Indra ihop 83 poäng och slutade på 10:e placering. Jag är mer än nöjd eftersom det var 24 ekipage som startade. Lilla Indra som så gärna vill göra rätt och lyssnar så fint!


Domarens kommentar:  "Suveränt Ekipage!"


 

Här är det "Sitt, gå runt". Indra cool som vanligt. Sitter stadigt och funderar inte ens på att röra sig...


 

Fina Indra med så bra fokus på matte hela rundan...


Trots mattes alla misstag blev Indra godkänd med råge. Nu behövs det "bara" två tävlingar till med godkänt resultat för att bli uppflyttade i fortsättningsklass...

Efter Indras strålande insatser var det dax för Essie att debutera i fortsättningsklass.


Eftersom Essie har betett sig mycket märkligt de senaste veckorna på grund av att hon är skendräktig hade jag bestämt - i samråd med husse - att bryta tävlingen om det var uppenbart att hon inte mådde bra av att vara där. Så jag tror jag (och Essie...) kände att kraven inte var så stora idag. Kanske var det därför det gick så bra också...   


Visst, där fanns avdrag, framför allt var hon väldigt intresserad av leksakerna i "åttans frestelse" (vilket förvånade mig väldigt - sen när är Essie intresserad av kampleksaker...?!). Där var väldigt mycket nosande (förmodligen den gömda hästskiten...) men även här gjorde matte misstag som kostade poäng...


Nåväl, Essie fick ihop 85 poäng i sin debut i fortsättningsklass så jag är mer än nöjd!   Speciellt som jag på allvar varit riktigt bekymrad för hennes beteende de senaste veckorna...


Vi slutade på en 7:e placering av totalt 27 startande. Inte illa, tycker jag.


Domarens kommentar: "Fin kommunikation, följsam hund!"


     

Fina Essie!


En bra dag med andra ord!


Vi hade klubbkompisar som tävlade i Mästarklass. Otroligt duktiga ekipage som idag hade lite otur tyvärr... Men vi vet att ni kommer igen tiofalt...!!


 

Fine Viggo som idag förmodligen blev lite osäker på matte, då hon enligt egen utsago var väldigt nervös. Här har dock matte Lena lugnat sig lite... Kanske beror det på att Viggo gör sitt bästa för att lugna henne....?   


Väl hemma igen blev det naturligtvis fest!!


Och på hundfester serveras leverpastej!!   


     

Japp! Så gott blir det när man lyssnar så fint på sin matte!!!    


Nu väntar en myskväll framför TV:n. Både två- och fyrbenta...!


Anna-Lena


 
 
Ingen bild

Malin

17 januari 2015 22:46

GRATTIS TILL ERA DUKTIGA FLICKOR! Heja, heja!!
Kram Malin

Anna-Lena

17 januari 2015 23:47

Tack Malin!

Imorgon får våra fina labradorer sin riktiga belöning i form av apporteringsträning!

Tror de kommer att gilla det... ;)

Kraam

 
Ingen bild

Sys

19 januari 2015 06:42

Grattis till Indra och Essie...duktiga är ni. Matte du behöver jobba på din nervositet när du har så duktiga hundar. Dom verkar ju klara allt. :-)

Anna-Lena

20 januari 2015 23:55

Jaa... ja vet.... :(

Om matte kunde lyssna mer på sina hundar hade de kommit ännu mer till sin rätt...

Men jag jobbar på det! :D

Kraam!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards