labradorliv

Direktlänk till inlägg 25 januari 2015

Håll igång i skogen... :)

Av Anna-Lena - 25 januari 2015 19:21

Idag blev det apporteringsträning ute i skogen.


Vi mötte upp Malin, Kristina, Caroline, Mats o Christina i Mölletorp utanför Karlskrona. Samt allas hundar naturligtvis!

Härligt väder, lite snö på marken men klart och fint med ett par plusgrader i luften.


Uppletande och linjetag stod på schemat idag.


Uppletande med bara dummies, linjetag med kaniner.


På vägen dit föreslog jag att vi skulle byta hund idag, jag och husse. Eftersom Essie alltid är så "stissig" och hon har en lika "stissig" matte, kunde kanske husses lugn tagga ner henne något. Husse tyckte detta var en bra idé...


Om det hjälpte...?? Nääää.... knappast.... Vi hade en mycket lugn husse med en som vanligt "stissig" Essie bredvid...   

Men faktum är, att idag lyckades vi faktiskt trötta ut henne något i uppletandet. Det gick lite trögt mot slutet...


 

Husse och Essie...


 

Essie kommer in med kaninen...


 

Här förbereder vi oss; Mats och Troja, jag och Indra...


Indra skötte sig bra tycker jag, förutom att hon försökte byta dummy en gång. På väg in med en dummy sprang hon förbi en dummy med kaninskinn och den tyckte hon nog var betydligt trevligare...  Men efter tillrättavisning gjorde hon inga såna försök mer.


 

Indra...


 

... och här kommer hon med kaninen från linjetaget.


Linjetagen var idag lite klurigare än vanligt. Hundarna såg inte när viltet lades ut, utan skulle på kommando skickas rakt ut. Om hunden avvek från den raka linjen var det bara att kalla tillbaka... Jag tycker att både Essie och Indra fixade det till belåtenhet. Detta är inte något vi har tränat jättemycket på, så därför går det ju heller inte att ställa för höga krav.


   

Här är det Jacky som har hämtat sin kanin. Hon var väldigt mån om att fotografen verkligen skulle få med henne på bild...   


 

Hydra i sitt uppletande...


 

... och med hämtad kanin...


 

Hund på väg in..... Fråga mig inte vilken av hundarna det är. De ser ju exakt likadana ut....!!   


Det blev en bra träningsdag idag också!


Bäst idag: (utan inbördes ordning...):


Trevligt sällskap, som vanligt...   

Indra slapp de hemska skotten...   

Essie visade att hon kan själv - vare sig det är matte eller husse som för henne...  (... eller, är det bra, förresten...??)  

Mina nyinköpta, varma, goa stövlar...   


 

Dyra var de, men det var det värt... Nu ska det inte frysas om några fötter...!!


Ha det bra allihop!  


Anna-Lena





 
 
Marre

Marre

3 april 2015 17:40

Fin blogg och mycket kul att läsa... Får man fråga vart du köpt dessa fina, stövlar och priset?

Mvh/Marre

http://vitherde.bloggplatsen.se

Anna-Lena

5 april 2015 16:55

Tack för de fina orden!

Stövlarna är köpta i vår nyöppnade jaktaffär i Bromölla. Priset var ca 800 kr. Riktigt varma och goa. Nu är det ju vår här hos oss så jag hoppas jag inte behöver använda dem på ett tag... :)

Anna-Lena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards