labradorliv

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2013

"Hakan i backen"...

Av Anna-Lena - 25 oktober 2013 19:10

"Hakan i backen"...


Höst..... mörka kvällar... I och för sig är det nästan sommartemperatur ute men kvällarna är likväl mörka och värre ska det bli. Jobbar man heltid är det inte lätt att få ihop tillfälle att träna hund utomhus och i dagsljus.   


Idag hann vi dock med lite hopp över hinder, inkallning med ställande och läggande, fjärrdirigering mm och Indra skötte sig med den äran!! Nej, skojar bara, det var mest Essie som tränades, Indra fick nöja sig med hopp, apportering och en rak inkallning. Hon älskar att träna, när vi är klara och har lagt ifrån oss apportbockarna så är hon ute och hämtar dem på vår "träningslåda". Stolt kommer hon in med dem. "Husse, ska vi inte träna lite till....?"   Det känns som man måste ta tillvara på detta! Passa på medan hon tycker det är så roligt, tids nog kanske hon tycker vi blir för tjatiga med allt "fot", "stanna", "hopp" och alla andra kommandon. (jo, det kan bli så, Essie är vääldigt trött på mig ibland......)


Jag har ju bestämt att ligga lite lågt med Essies träning vad gäller lydnad men lite nya moment sitter ju aldrig fel! Det tycker inte Essie heller så just nu tränar vi på att dirigera henne till en kon. Med tiden ska vi utöka avståndet för att därefter skicka henne från konen till "rutan". Vi klurar på detta! För Essie är det helt nytt, helt plötsligt lite dirigering också men det ska vi förhoppningsvis även ha nytta av i jaktträningen.


Men det finns mycket att träna på inomhus i höstrusket...


Just nu är det mycket "hakan i backen"! Framförallt med Indra, Essie är rätt duktig på det och Indra börjar också bli säker!  Nu ska vi bara träna in att man ska ligga kvar så lite längre för varje gång. Detta gäller båda hundarna.


 

"Ligg"


 

..... och så "hakan i backen"   

Kolla in skillnaden, Essie kan detta och blir lite disträ, för Indra är det helt nytt och hon är fortfarande pigg på att lära sig det mesta...     (speciellt som det blir lite belöning efteråt..)


Slutligen måste jag bara visa ett par bilder på några fantastiskt goda cupcakes som Frida bakade till Emils kalas i onsdags. Tack Frida för mycket fina och goda kakor!!   

   

Mums!


Ha en bra fredagskväll, gott folk!


Anna-Lena



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards