labradorliv

Alla inlägg den 10 november 2013

Av Anna-Lena - 10 november 2013 20:14

Inte ett spår.....


... utan två blev det!


Idag blev det återigen skogspromenad men innan vi gick ut la vi ett spår var till Essie och Indra.


För Indra är detta helt nytt och Essie är fortfarande nybörjare på detta och jag tror det är närmre ett år sen vi spårade med henne senast.   


Idag hade vi fika med oss ut i skogen och det var så mysigt att sitta där ute i skogen med en kopp varmt kaffe och se när hundarna busade runt.   Ahhhhhh.... kan ni se det framför er?? Just nu känns mitt skrivande som reklam för "the perfect life" men det var verkligen mysigt!


Efter avslutat "mys" och när spåren hade legat 40-50 minuter gick vi tillbaka. Nu är ju inte jag någon spårexpert, tvärtom faktiskt, men jag tror tiden spåren låg var helt okej. Eller? Kanske nån som läser detta kan kommentera det.


Först ut fick bli Essie. Indra behövde vila sig lite efter allt spring i skogen.


Som sagt, det var ett tag sen Essie gjorde detta och jag var lite orolig för att hon skulle ha glömt hur man gjorde och vad som skulle göras. Men oj, vad fel jag hade!!   


Redan när hon såg spårselet blev hon helt lyriskt och hoppade och studsade (ungefär så som Indra brukar göra.....   ). Jag fick till och med koppla henne för hon ville genast skrida till verket!


Jisses, vilken fart hon hade! Det är minsann inte lätt att hänga på, över stock och sten, buskar och träd! Men hon fixade detta jättefint! Husse hängde på med kameran men med tanke på Essies målmedvetenhet och fart var det inte lätt att få till hyggliga bilder. Men här kommer ett par i alla fall:


 

 

 

Essie hittade alla tre vittringspinnarna som vi hade lagt ut!


Spåret till Essie var inte så komplicerat, ca 100 meter därefter en 90 graders vinkel, och sen ytterligare ca 100 meter.
Vi var ju lite osäkra på vad hon skulle kunna fixa så därför ville vi inte utmana för mycket. Ärligt talat var vi lite oroliga för att vi hade gjort det för svårt för henne! Men icke! Det märktes tydligt att Essie var lite besviken när det var slut! Hon hade gärna fortsatt att spåra betydligt längre...    


Därefter var det "Den lillas" tur, dvs Indra! För henne var detta premiär när det gäller spår och vi gjorde det inte så svårt. Ett rakt spår på ca 60-70 meter där vi lagt ut tre av hennes favoritleksaker (vilket är Samanthas gamla babystrumpor och en leksak som ser ut som en ekorre - eller nåt......)


Här kommer lite bilder:


 

"Okej, husse, exakt vad menar du att jag ska göra...??"


 

Här har hon hittat någon doft hon känner igen och följer den....


 

Mot slutet var hon riktigt fokuserad!


Ja, även Indra fixade detta till vår belåtenhet. Självklart var hon lite osäker på vad som förväntades men när hon väl satte nosen i marken och fick vittring gick det riktigt bra. Det som förvånade oss mest var att när hon väl hittade sina välbekanta och älskade leksaker var hon måttligt intresserad av dem! Men hon hittade dem i alla fall!

Nu har vi bestämt att inte dröja för länge mellan spår-träningstillfällena. Indra kommer att fatta detta lätt som en plätt om vi bara fortsätter träna och Essie visste direkt vad som skulle göras.


Min dröm är ju att starta Essie i appellklass i bruks. Kanske till våren?? Nåja, vi får se. Hur som helst hade vi en riktigt bra och givande dag. Det finns ingen hejd på vad man kan ha hundar till! Hundar i allmänhet och labradorer i synnerhet!   


Tanken var ju att jag skulle träna lite rallylydnad med Essie idag men jag hoppade det. Nu är jag nöjd med det beslutet, det var härligt att se Essie spåra igen!


Nu väntar en ny arbetsvecka med begränsade möjligheter till hundträning men snart är det helg igen...!!


Ha det bra allihop!


Anna-Lena


Ovido - Quiz & Flashcards