labradorliv

Direktlänk till inlägg 26 maj 2015

Sittande i grupp.....

Av Anna-Lena - 26 maj 2015 21:20

... är ett moment som dyker upp i lydnadsklass 3.


Där är det synliga förare, hundarna ska sitta kvar en minut.


I elitklass är det två minuter med dold förare.


Idag gick jag ut i trädgården för att träna detta.


Indra fick hänga på även om hon fortfarande bara är i lydnadsklass 2 - vilket märktes...!!


Jag gick in i huset och gömde mig - men jag kunde se hundarna, de kunde inte se mig...


Det är ju inte helt lätt att träna på detta själv. Man får agera förare till båda hundarna - vilket väl i och för sig inte är riktigt rättvist mot dem - men vi är hemma i trädgården där de är trygga och vana vid att vara.


Jag kommenderar Essie "fot" och Indra är inte sen att hänga på!


 

Så här nära sitter man ju inte på tävling precis... men har matte sagt "fot" så är det ju det som gäller...   


Efter att jag placerat Indra ca tre meter från Essie gick jag in i huset och gömde mig.


Jag kunde se hundarna men de såg inte mig...


Jag hann nog inte mer än gömma mig bakom gardinen förrän Indra la sig ner!   


Ut igen, satte henne upp och kommenderade "sitt kvar"...


Väl gömd bakom gardinen kunde jag konstatera att hon lagt sig ner igen.....   


Än en gång, ut igen och kommenderade "SITT"!


HALLÅ, hur svårt kan det va....??!!


In igen bakom gardinen för att konstatera att Indra hade bestämt sig för att själv sköta störningsträningen med Essie genom att gå runt omkring henne, lukta lite på gräsmattan, lukta lite på Essie och vara allmänt "störig"! GRRRRR....!!      


Återigen ut, fick hundrackaren att sitta cirka tre meter från Essie, in och gömde mig bakom gardinen och höll andan... När någon minut passerat och båda hundarna satt fint bestämde jag mig för att bryta. Då tror jag stackars Essie hade suttit "fastklistrad" i gräsmattan i sex, sju minuter. Snacka om störningsträning. Det är ju det jag alltid har sagt - behöver man någon som agerar störningsmoment ska man kalla in Indra!!   Hon är superbäst på detta...!   


Slutligen en bild på Essie när hon och jag gick en strandpromenad förra helgen:


 

Jag VET att det är en strand och jag VET att det är en lekplats men där fanns varken några badande eller barn i närheten och Essie är ju inte den som stökar till saker och ting... Jag orkar inte vara så redig och vettig alltid...   


Anna-Lena


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards