labradorliv

Direktlänk till inlägg 22 november 2013

Ledig fredagseftermiddag....

Av Anna-Lena - 22 november 2013 19:01

Ledig fredagseftermiddag....


... blev det idag.


En fördel med att vara sin egen är ju att man kan ta ledigt om man behöver. Ingen chef man måste be om lov hos, inga kollegor som blänger surt på en när man går, men o andra sidan är det så sällan detta kan  inträffa. Det är ju ingen som gör ens jobb precis när man är borta - ledig eftermiddag betyder att detta måste tas igen nån annan dag!


Men idag hade jag bestämt mig för att ta några timmars ledigt. Jag ville komma ut med hundarna i dagsljus för ovanlighetens skull. Numera blir det ständiga promenader i mörker, träning under vardagarna är inte ens att tänka på och även för hundarnas skull; det kan ju vara trevligt att se var man sätter tassarna också!


En tur till ängen fick det blir! Trots att vi bor mitt i ett villakvarter har vi bara ett par hundra meter bort till en oändlig äng! Eller nja, kanske inte oändlig men ängen består att många, många ängar och vill man kan man gå en runda på alla dessa ängar som nog tar ett par tre timmar.


Nu har någon i och för sig bestämt sig för att släppa ut får där! Precis lagom till att kossorna försvann därifrån så dök det upp ett par hundra får så där! Detta innebär att man får ha koll så man går där inte fåren går, litar inte på Indra fullt ut. Hon kan mycket väl få för sig att hon är en vallhund!


Hundarna vet ju naturligtvis exakt var vi är på väg! Essie är i princip uppfödd på dessa ängar och Indra är på god väg att veta exakt var grinden in finns!


 

Bråttom, bråttom! Jag tycker ju att vi har rätt bra ordning på det här med att gå i koppel, men visst stretas det en del! På hemvägen är det betydligt lugnare! Nu har jag läst på lite om detta; vi har inga olydiga hundar, de är bara "förväntansfulla"!   


 

Min kassa mobilkamera igen.....   


En härlig tur blev det i alla fall!


Väl hemma kom dessvärre något som vi börjar bli vana vid nu: Indra spyr! Varannan, var tredje dag, spyr hon! Börjar faktiskt bli lite oroliga nu!  Vi vet inte om det beror på maten, något hon stoppar i sig på promenaderna (får-skit till exempel), eller godisbitar som vi ger henne.   Kan ju också vara så att hon faktiskt fortfarande är "valpig" och kanske inte har fullt utvecklad matsmältning. Pratade med Malin, uppfödaren, som rekommenderade lite ris uppblandat med ID (dietmat). Så fick det blir!

 

Mums..... tycker Indra....   


 

Japp, det gick ner det med......   



Slutligen ett par bilder från Samanthas ridning i onsdags. Hon har hoppning varannan lektion och dressyr varannan. I ärlighetens namn tycker jag det är roligast att titta på hoppningen. Det är inga jättehöga hinder men det är inte det de tränar på!  Träningen består av mycket snäva svängar mot hinder, omväxlande trav och galopp över hinder och Samantha o Zorro börjar bli riktigt duktiga!

       

Zorro har ju varit en liten "buse" tidigare men det börjar blir bra fason på honom nu! Sommarbetet gjorde honom gott, han mognade otroligt mycket och tar sin uppgift på betydligt större allvar nu!


 

Usch, jobbigt med kamerablixtar!


Nu stundar helgen med massor av ledighet! Imorgon blir det långpromenad med hundarna och på söndag kennelträff hos Malin i Karlskrona! Ska bli så roligt!   


Anna-Lena


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards