labradorliv

Direktlänk till inlägg 23 november 2013

Edenryd.....

Av Anna-Lena - 23 november 2013 18:39

Edenryd...


Här är jag född och uppvuxen, här lekte jag som barn och här bor fortfarande mina föräldrar. En otroligt fin liten by utanför Bromölla. I tonåren uppskattade man kanske inte så väldigt mycket att bo "på vischan" - men idag kan jag se hur fantastiskt fint här är och vilken tur jag har haft som faktiskt har fått växa upp här! Det är ju så att man blir lite hemmablind! Man saknar inget förrän det är försvunnet. Som tur är finns det ju kvar och jag kan när som helst åka "hem", gå ner till havet med hundarna och därefter ta en fika med mamma och pappa.


   

Skånes enda skärgård. Visst är det vackert!! Här var jag och min syster och åkte skridskor på vintern när vi var barn (ibland utan att våra föräldrar visste något......, det var inte alltid isen höll men som tur är var det inte så djupt vatten, det hände att vi gick igenom den). På "den tiden" var ju vi ungar utomhus och lekte!

Idag var det strålande väder! Essie har varit här förrut och kände igen sig, så hon var taggad - som vanligt... -    . Men vi kom på att Indra faktiskt aldrig har varit med här innan.


   

Som synes har vi här två våta, dyngsura labradorer! Vi lyckades inte få stopp på dem utan de var ju naturligtvis tvungna att hoppa i havet innan vi hann säga stopp!  Det var inget vi hade planerat, tvärtom faktiskt! Jag kan tänka mig att vattnet är iskallt med bara fyra-fem grader i luften! Essie har ju lyckats få vattensvans ett par gånger redan och det är inget vi önskar någon hund.....


 

Nu har vi lyckats få stopp på de små illbattingarna men de väntar bara på ett "okej" från vår sida! Det kom dock inte! Bada kan man göra på sommaren. Och förresten - ni är rena och ni kan simma - vad ska ni då bada för??!!  

  

Essie "ber om lov"....


 

... och Indra också!....


Men nej, så roligt ska vi inte ha det - igen .....!


Efter badet gällde det att hålla dem varma! Husse fick fram med bollen så de fick springa sig torra, medan jag gick iväg för att lägga ut ett uppletande till Essie.


      

Tack för det Essie, leverans framifrån!


Indra fick några markeringar:

 

Jaaa! Där är den!


   

Fina, söta Indra!


Efter att hundarna hade sprungit sig någorlunda torra gick vi tillbaka för fika hos mamma och pappa. Men för att vara på den säkra sidan blev det täcke på när vi kom tillbaka till bilen! Essie hatar täcke! Indra bryr sig inte ett skvatt... Dessvärre hade vi bara ett täcke med oss, vi hade ju inte planerat några bad... Indra fick ta Essies neopren-täcke. Men som den soff-potatis hon är, hoppade hon upp i mitt knä och fick där en filt om sig också!


Så här fina är våra vovvar:

 

Jaaa, så går det. Skäms på er!   


Här har Essie stationerat sig vid sin älskade "morfars" fötter!

Nu är de rätt trötta faktiskt! Det blev mycket spring, bad, apporterring och bus idag. Nu behövs vila och sömn för att orka med morgondagen. Då bär det av till Karlskrona för träning - både spår och apportering!


 

Upp till bevis imorgon, bruden...!   


Önskar er alla en härlig lördagskväll!


Anna-Lena



 

 
 
Ingen bild

Malin

23 november 2013 20:25

Åh, vilka fina bilder! Tja, det där med att bo på landet det uppskattade man INTE som barn, men nu gör man inget annat än "flyr" dit!:) Det finns inget härligare!!
Dessa blötdjur...era hoppade i havet, mina dök i sumphålet...det får bli ett bad imorgon kväll, man vet ju inte vad dom hittar imorgon!
Syns snart!
Kram Malin

Anna-Lena

23 november 2013 20:42

Ja, vi har ju naturen runt hörnet även om vi bor i villakvarter!

Våra hundar luktar "skunk" så det får nog bli ett bad även där imorgon! Sjötång och dynga, du vet!

Vi kan ju faktiskt åka till Edenryd och träna apportering allihop (när det är lite varmare i vattnet...)! Jag är säker på att mamma och pappa bjuder på fika efteråt!

Jag har dessutom hittat utomordentliga spår-marker där. Nu ska jag bara få tag i markägaren också!

Ses om några timmar!

Kram

 
Ingen bild

Sys

25 november 2013 06:35

Nice...:-)

Anna-Lena

25 november 2013 09:19

Ja, det var det verkligen!

Blev det nån grillning för er?

Kram

 
Ingen bild

Sys

25 november 2013 13:49

Nej vi har varit dåliga i helgen, jag på fredagen, Rolf på lördagen..han var inte riktigt kry i söndags heller.
Kram

Anna-Lena

25 november 2013 17:32

Usch då, hoppas allt är bra nu!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards