labradorliv

Direktlänk till inlägg 24 november 2013

En härlig söndag....

Av Anna-Lena - 24 november 2013 20:18

En härlig söndag...


... i Karlskrona blev det idag!   


Massor av hundar och hundfolk och massor av träning! Malin hade kennelträff och vi träffades ute i skogen för att börja med att spåra.


Malins pappa Anders, som är något av en spår-expert, var med och hjälpte till. Han la ut ett spår till Essie motsvarande appell-spår och det gick bra tycker jag. Även Anders var nöjd, tror jag, Essie är ju fortfarande något orutinerad och spåret fick inte ligga så länge så något "svajig" var hon kanske men med kontinuerlig träning tror jag detta kommer att bli riktigt bra! Fick med mig mycket tips och idéer inför kommande spår-träning. Bland annat ska jag träna henne på att lägga sig ner när hon hittar vittringspinnarna, istället för att plocka upp dem - hon tuggar nämligen på dem!    Detta blir att träna på i vinter!


Roligt är det att Essie nu vet exakt vad som väntar när man plockar upp spårselen.... taggad..... som vanligt...... Hon tycker detta är jätteroligt och sätter direkt nosen i marken!


Indra fick också ett spår som husse la genom att släpa en rådjursklöv efter sig. Ca 100 meter, vinkel, och sen ca 50 meter. Enligt husse gick även detta bra, jag såg inte det eftersom Indra spårade samtidigt som Essie. Även hon fattar vad som väntar, hon hade inga problem att hitta rådjursklöven.    Nu ska vi börja använda sele och spårlina på henne framöver, hittills har vi spårat med vanligt halsband och koppel.


Efter att alla hundarna hade klarat av spårningen - vilket för övrigt gick bra för alla -  bar det av till en jaktstuga med tillhörande mark som Malin har tillgång till. Där började vi med korvgrillning och fika!   


   

Visst ser det mysigt ut! Och det var det, trots kylan! Jodå solen var framme men jag vill ju inte påstå att den värmde så mycket precis.....


Därefter blev det apportering; linjetag (vilket var nytt för "valparna"), markeringar och även ett uppletande för "seniorerna" (dvs Essie och Java).


Först ut på linjetagen var Essie och Java. Det gick bra, trots alla vildsvinslukter i marken.  


Valparna tittade på och när det var deras tur sprang de exakt där mor och moster sprungit! De tyckte nog det såg riktigt roligt ut att springa, springa långt och springa fort!!!    Till slut fixade de det alla med bravur men nu blir det mycket träning på linjetag här hemma. Om jag känner Indra rätt så kommer polletten att ramla ner rätt snart.


Essie satt bredvid och var passiv medan valparna jobbade och - oj - vad hon pep och höll på! Fruktansvärt tråkigt att hon inte kan vara tyst när de andra hundarna jobbar och dessvärre tror jag aldrig vi kommer att få bukt på det! Till slut lämnade jag över henne till Malin. Då blev hon tyst.....   


 

Essie vääldigt tyst, tillsammans med Java och Hydra.....Förbaskade hund, varför kan du inte va sån här tillsammans med matte......??!!


Markeringarna var inga problem! Här tycker jag alla de små glänste! Indra gjorde perfekta inleveranser, det känns som att hon här nu vet vad vi förväntar oss. Dock tycker jag nog att hon kan vara liite mer observant på var viltet dimper i backen men jag fick inget medhåll av de andra hundförarna! Ja, jag ställer kanske för stora krav på henne, hon är trots allt nybörjare på detta fortfarande.


 

Här tycker jag mest hon ser ut som en varelse från Jurassic Park, ni vet en sån där dinousaurie som spänner ut en "krage" när de blir lite upprörda...... Men nej, det är bara Indra som levererar in en väldigt svårburen och spretig  mås-fågel....  Tack och lov....!!


 

"Snälla matte, ta det här eländet....!!"


 

Essie levererar svartfågeln från uppletandet!


Här är hela gänget från dagens träning:

 

Roger och Indra, jag och Essie, Mats/Kristina och Troja, Kristina och Elee, Tomas/Linda och Phoenix.

 

Och här är Malin med Java och Hydra med också! Tack allihop för en mycket trevlig och rolig dag!


Nu är vi trötta efter en hel dag i friska luften (både två- och fyrbenta) men också taggade på att träna vidare med våra underbara labradorer!


Anna-Lena






 
 
Ingen bild

Malin

25 november 2013 17:53

Hej på er!
Tack för en härlig dag igår och för att ni kommer hit och tränar!
Så roligt att se allas framsteg och utveckling! :)
Tycker att Indra och Essie skötte sig med bravur, tja, förutom Essie och hennes pipande...MEN vi vet att hon kan vara tyst och det är ju bra!!:)
Stor kram till er alla!
Malin

Anna-Lena

25 november 2013 22:42

Ja, det var verkligen en härlig dag, tack så mycket! Jag hoppas vi kan ses lite oftare framöver och träna. Bara hojta till när det är dax!

Synd bara att inte Essie kan vara tyst men det är väl bara att inse - vi får syssla med något annat än jakt. Åtminstone tävlingsmässigt. Det känns bara så sorgligt för för övrigt fixar hon ju det så bra. Och hon tycker ju själv det är så roligt, det är väl där problemet med allt ljud kommer in. Inte har vi hört henne pipa på en lydnadsplan, inte!

Indra ska vi "ta itu med" på allvar nu, tänkte vi. Både lydnads- och apporteringsträning! Och framför allt ska vi lära henne att vara tyst!! :) Men vi är väldigt nöjda med hennes leveranser igår...

Ha det riktigt bra och kram till er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards