labradorliv

Alla inlägg den 1 december 2013

Av Anna-Lena - 1 december 2013 19:58

Kunglinga Hufvudstaden - Stockholm!


I torsdags kväll satte jag och Samantha oss på tåget för att åka till Stockholm! Först och främst för att besöka Stockholm Horse Show i Globen men även för lite "mor-dotter-tid".


Oj, va roligt vi har haft det!!


Topp Tre, utan inbördes ordning!


1. Få umgås med Samantha en hel helg - bara hon och jag

2. Uppleva Stockholm Horse Show

3. Träffa min goa systerdotter Jessica och hennes lika goa sambo Marcus


Hela fredagen tillbringade jag och Samantha i Globen! Vilken show! Påkostat, glammigt, massor av "kändisar" inom hästvärlden och riktigt mäktigt!  


Nu är det ju så att jag har fotat och fotat, någonstans runt 500 bilder tror jag det blev - mer eller mindre bra - men jag ska inte trötta ut er med alla dessa utan ska försöka plocka ut några som sammanfattar dagen:


   

Malin Baryard Johnsson! Första bilden i en tävling för unghästar, 7-åringar, och andra bilden med Tornesch. Ingen första placering med någon av dem tyvärr - till Samanthas stora besvikelse, Malin Baryard är hennes stora idol - men så otroligt duktig! Tornesch är ju dessutom numera halvblind efter att ha fått operera bort ena ögat...    


Och här är hon i ett helt annat sammanhang - stjärnstaffetten!! Den lyckades hon vinna tillsammans med Musse Hasselvall, som red sin hopprunda utan stigbyglar...!!   

 

Jag undrar om Malin Baryard någonsin har hoppat så här låga hinder förrut.....?! Klart hon har, hon har också varit nybörjare en gång...  


 

Musse Hasselvall på sin runda utan stigbyglar! Men nu har jag minsann sett att detta inte var första gången, han hoppar 130 cm utan stigbyglar! Film finns på Youtube!


Det bjöds på mer show, roligt att de kombinerar allvar med lite "publikfriande" saker! Dock inget enklare eller lättare! Här har vi fransmannen Jean Francois Pignon med sina fantastiska hästar!


 

"Hakan i backen....."


 

..... och "sitt"!   


Som tur var bjöds det även på lite hundar! Tyskan Anne Kruger och hennes Border Collies, ankor och dotter:


 

Här vallas ankorna över bron medan den lilla ponnyn ligger och vilar!

 

Underbart...!!


Efter en heldag i Globen blev det återresa till hotellet och vi var såååå nöjda! Vi har redan bestämt att detta ska vi göra om nästa år!!

 

Globen i jul-skrud...


Lördag innebar sovmorgon och sen en tur i Stockholm. Där mötte vi upp min goa systerdotter Jessica och hennes sambo Marcus. En promenad genom ett julpyntat Stockholm blev det (julskyltningen på NK är ju inte att leka med...  ). Därefter en god fika. Tyvärr blev det inga bilder så jag får bjuda på en från förra nyårsafton:

Marcus och Jessica! Tack för att ni tog er tid att träffa oss i Stockholm. Vi ses snart igen!


På söndagen var det till att ställa klockan för hemfärd - till Samanthas stora förtret - ! När hon vaknade sa hon:

- Mamma, jag vill inte åka hem, jag vill stanna i Stockholm. Jag vill bo här!


Okej, det kan du väl får göra. När du är arton eller trettio eller något....!    Men jag fårstår henne, det har varit en jättemysig helg! Som tur är finns det ju lite att muta med här hemma: en häst, Zorro, (om än bara hyr-häst...) och tre hundar, varav två livliga labradorer! Roger, Essie och Indra mötte oss på stationen i Hässleholm och det var ingen gräns på hur lyckliga hundar kan vara! Sen blev det hem för att öppna julkalendern - hundarnas då alltså!!   


         

   

Ja, jag vet att vi är löjliga.... men det är ju faktiskt snart jul.....  


Tack söta Samantha-Tjolanta för en mysig helg!


Hoppas ni har haft en riktigt mysig första advent!

 


Anna-Lena






Ovido - Quiz & Flashcards