labradorliv

Alla inlägg den 8 december 2013

Av Anna-Lena - 8 december 2013 16:45

 Träning i snö och regn.....


Det här med att klä sig efter väder är inte så lätt! Vi tyckte att vi bultade på oss massor av kläder idag men trots det var vi dyngsura in på skinnet när vi kom hem!


Idag var det dags för träning på klubben. Det har bildats en liten träningsgrupp som håller på med bruks. Vi blev jätteglada när vi blev tillfrågade om vi ville vara med - jag har ju lite funderingar på brukstävling....


Vi började med ett uppletande. Essie är ju van vid att leta upp vilt och även dummys men idag var det andra grejor som gällde: en plånbok, en kampleksak och några andra hundleksaker. Jag kände mig lite osäker på om Essie skulle fatta vad hon skulle leta efter, så jag var lite "mesig". Hon fick sitta och titta när föremålet lades ut. Därefter skickade jag iväg henne. Förstår så här i efterhand att det var alldeles för lätt för Essie. Naturligtvis hämtade hon in det lilla "gosedjuret" med en väldig fart och även nästa föremål som lades ut. Nästa gång tänker jag testa ett helt uppletande, hon kan fixa det, det vet jag.


Sen var det Indras tur! Samma procedur, hon har trots allt aldrig gjort ett uppletande förrut, bara markeringar. Även hon fixade detta! Ett litet problem dock, hon släppte föremålet framför fötterna på husse. Mer träning där! Men som en av de andra deltagarna sa:


- Den lilla är ju en stjärna!


Ja, det är hon! Och så är även Essie. Detta är ju ett moment som passar våra hundar som hand i handske! Att få springa ut och hämta föremål och bära in dem till matte/husse...! Finns det något roligare?!   


Hela momentet utfördes under ihärdigt snöande. Till slut låg det nog en tre-fyra centimeter snö! Nåja, hundarna bryr ju inte sig om sådana bagateller som väderlek, för deras del gäller verkligen ordspråket "det finns inga dåliga väder...". Efter avslutat uppletande låg en boll kvar ute i skogen. Gömd under snö.  Ingen kunde hitta den, vare sig människa eller hund,  och jag var sååå frestad att skicka ut Essie men även här "mesade" jag. Men jag tror minsann vi ska köra dit en dag i veckan och låta Essie hämta den!


Nästa moment var budföring. Även här "mesade" jag lite med Essie. Hon har bara sprungit mellan matte och husse tidigare, idag var det en helt okänd människa hon skulle springa till och därför (??!) valde jag en lite kortare sträcka.... Ja, jag vet, det finns ingen som helst logik i detta men ibland stannar hjärnan upp ett tag....  Hon utförde budföringen jättefint! Jag tror att de flesta hundar tycker detta är ett roligt moment - man får ju springa!! Och dessutom väntar godis när man kommer fram!!   


Vid detta laget var vi rejält blöta av allt snöande, både två- och fyrbenta men vi bestämde oss för en avslutande platsliggning. Indra fick avstå, husse var "tävlingsledare" och kommenderade oss andra.


Detta moment var katastrofalt dåligt av Essie!!!! Hon satte sig upp innan jag hade hunnit vända mig om. Jag gick tillbaka och la ner henne igen men under tiden jag gick därifrån satte hon sig upp igen! Till slut fick jag stå två meter framför henne och ge henne "onda ögat" för att hon skulle ligga kvar!    Visst, det var mycket snö vid detta laget och förmodligen kallt att ligga på men - Essie är trots allt uppflyttad i elitklass i lydnad! Nog ska hon fixa att ligga ner i snön i tre minuter! Nu känner jag att det är vääääligt lång väg fram till att tävla i elit! Men - det är ju aldrig hundens fel - sägs det - jag har helt enkelt aldrig tränat henne på att ligga på en bädd av snö förrut....


Vi avslutade träningen med en välbehövd fika. Gott med skållhet kaffe efter ett vinter-träningspass. Åter i Bromölla konstaterade vi att vintern är mildare här... Inte en snöflinga så långt ögat kunde nå - men däremot ihållande regn... Konstigt, det skiljer ju bara ett par mil.....


Kameran var med! Men låg kvar i bilen hela tiden....   Men ett foto blev det när vi kom hem i alla fall!

 

Fina flickor - trots att ni inte är "perfekta" i träningssammanhang. Men om det vore så - vad skulle vi då träna på...?!


   

Önskar er alla en riktigt mysig andra advent!



Anna-Lena





Ovido - Quiz & Flashcards