labradorliv

Alla inlägg den 22 december 2013

Av Anna-Lena - 22 december 2013 22:22

Sök ock Ni ska finna.....   


Idag var det åter träning på klubben.


Ett glatt och trevligt gäng på 8 människor och lika många hundar slöt upp.


Först på schemat stod uppletande. Lite vantar, plånböcker och annat smått och gott gömdes i skogen för att hundarna skulle hämta hem det.


Lilla Indra fick lite tuffare uppgift idag än förra gången. Föremålen låg inte lika synliga. Indra fixade detta med bravur.   


  

Här väntar Indra på att bli skickad ut...


 

Här kommer hon med vanten.....


 

..... och nästa vante!


 

Husse får lite tips av Lena. Indra vädrar.......


Vi var mycket nöjda med Indra idag! Hon gör bra ifrån sig, trots sin låga ålder. Liiite bättre avlämningar hade varit önskvärt dock, hon släppte den första apporten framför fötterna på husse. Nu ska vi träna mycket "håll fast"...... igen....


Nästa hund ut var stiliga Turbo:


 

En otroligt vacker hund, om ni frågar mig!


 

Här har han hittat plånboken.... In med den till matte!   


 

Här väntar Viggo på sin tur att få springa ut och hämta. Cool, som vanligt....   


 

... och här kommer han med plånboken.... eller vanten.... eller vad det nu är....   


 

Fina Viggo.....

Förra träningen höll han på att skrämma slag på oss allihop, då han - ifärd med att leverera in ett föremål - hoppade rakt in i ett kullfallet träd! Trädet låg i höjd med hans hals!! Harklande och hostande blev det men tack och lov inget värre. Enligt hans matte höll det i sig något dygn men sen var han samma goa Viggo igen! Och idag såg man att det inte hade påverkat honom något nämnvärt!   


Idag hade jag bestämt mig för att inte vara så försiktig när det gällde Essie uppletande. Herregud, hon är född apportör och nog ska hon kunna hämta "vardagliga" föremål, likaväl som dummys! Jag lät henne i alla fall få se föremålen innan de lades ut. Får ju för mig att hon bara kommer att leta efter dummys eller småvilt annars..... Det är ju det här med att lita på sin hund...... Ibland skäms jag lite grann..... just för att jag inte litar på henne....


 

Essie i spänd förväntan....


   

Jodå, hon hittade de "vardagliga" tingen också....   


   

"Varsågod matte, här får du plånboken....!"


Inga leveranser framifrån dock, men äsch...! Nu har jag dessutom fått lära mig att sista leveransen i brukstävling ska göras "fot" så.... kanske lika bra att låta henne få göra alla leveranserna så då....


Tyvärr var inte kameran med då alla hundarna tränade uppletande. Men det gick bra för alla!   


Efter detta övningspass blev det budföring. Det gick bra! Tror detta är ett moment som passar de flesta hundar, springa, springa.....!   


Lite lydnad hanns med också. Essie och jag tränade på "framförgående". Ha, ha..... jaaaa, det sitter kanske där en vacker dag.....


Fjärde advent idag, gott folk! Dan före dan före dopparedan!


 


God Jul på er allesammans!   


Anna-Lena










Ovido - Quiz & Flashcards