labradorliv

Alla inlägg den 29 december 2013

Av Anna-Lena - 29 december 2013 18:38

Händelserika hund-dagar....   


1. Veterinärbesök med Indra

2. Träning i Karlskrona tillsammans med Essies och Indras syskon

3. Träning i Olofström, matte, husse, Essie och Indra


Ja, först blev det då ett veterinärbesök i fredags för att plocka ut taggen ur Indras tass. Som sagt, hur vi än försökte, hur vi än "kretade" och tryckte lyckades vi inte få ut den. 625 spänn fattigare, men det var det värt! Nu går Indra på alla sina fyra tassar igen!  


 

Indra på "operationsbordet"...     


Igår, lördag, bar det av till Karlskrona för lite apporteringsträning. Eftersom husse var tvungen att jobba så fick jag åka själv med båda hundarna. Väl där mötte vi upp ett gäng glada hundar och hundägare.


Det blev träning i uppletande, markeringar, linjetag, och med de äldre hundarna även lite dirigeringar och stoppsignal.


Jag är mycket nöjd med både Essie och Indra! Visst, Essies pipande och "ljudande" finns kvar, men inte lika ihärdigt. Hon jobbar jättebra i terrängen och hämtar och lämnar precis som hon ska! Nytt för oss var stoppsignal ute i skogen och jag tycker att hon slutligen fixade detta riktigt bra (lite otur i början, eftersom hon blev hastigt "nödig" och därmed inte kom in direkt på min signal..., men - nöden har ju ingen lag.....   )


Indra jobbade på bra och jag lyckades få henne att leverera dummysarna sittande framför mig. Åhh, så fint! Hon är så cool, helt oberörd när de andra hundarna jobbar! Hon klarar av att vara passiv. Visst - något enstaka litet pip blev det nog men förmodligen mest av tristess. Dock inte värre än att det går att tillrättavisa henne. Hon är mycket lyhörd för vad matte och husse säger.


Eftersom jag var ensam med två hundar så blev det inte mycket bilder men här kommer ett par i alla fall:


 

Här kommer Plexus in med en dummy! (Indras bror)


Lite fika hann vi med också:


   

Mysigt att sitta ute i skogen med sin kaffekopp.   


Ja, det var ungefär så många bilder jag fick ihop under lördagen, för sen kom regnet! Ihållande regn som gjorde att man blev blöt inpå skinnet! Men skam den som ger sig! Vi fortsatte vår träning ändå. Efter ytterligare lite sök, markeringar, linjetag och dirigeringar var dock alla trötta, speciellt de yngre hundarna.


Väl hemma blev det ett varmt bad för att få tillbaka värmen igen.


Idag, söndag, var jag naturligtvis tvungen att visa husse hur fint hundarna hade skött sig igår, så det blev skogen för lite apportering idag också! Inte hundarna emot - tror aldrig de tröttnar på det!


Det gick lika bra idag! Indra visade sina avlämningar framifrån och Essie jobbade på som vanligt.


 




Ett litet missöde blev det dock - Indra försökte byta apport! Efter ett bestämt "NEJ"  släppte hon dummyn och kom in "tomhänt" men husse gick ut med henne igen och hämtade rätt dummy.

 

Något skamsen, tror jag......  


Därefter blev de lite stoppsignaler, linjetag och dirigeringar:


 

Essie har stannat på min signal och väntar på att bli dirigerad till rätt dummy....


   

Essie och Indra på väg in med apporten från linjetagen.


Ja, de skötte sig lika bra idag tycker jag.


Efter avslutad apporteringsträning blev det lite "hopp och lek". Bollen åkte fram och både Essie och Indra for efter den. Indra gillar inte bollen lika mycket som Essie. Hon tycker mest om att knycka den från Essie...   


 


En härlig helg är till ända och imorgon blir det åter jobb. Men snart är det ju helg igen!   


Ha det bra!

Anna-Lena







Ovido - Quiz & Flashcards