labradorliv

Alla inlägg den 14 februari 2014

Av Anna-Lena - 14 februari 2014 22:41

Detta har hänt:


Ja, ännu ett tag sen jag gjorde ett inlägg på bloggen.


Jag har ju bestämt att detta först och främst ska vara en blogg om våra hundar och hundträning men eftersom det varit väldigt lite hundträning de två senaste månaderna känns det som det inte funnits så mycket att skriva om. Dock - nu har lusten återkommit - den kom ungefär samtidigt som man började ana vår i luften -  och nu finns det ett mål med våra ambitioner med hundarna:


Essie ska förhoppningsvis startas i elitklass i lydnad till hösten

Indra ska förhoppingsvis startas i lydnadsklass ett innan sommaren

Essie ska förhoppningsvis starta i nybörjarklass i rallylydnad i vår

Jaaa, det var väl alla årstiderna - utom vintern! Förhoppningsvis håller den sig borta!


Så - nu var det sagt... Gäller bara att ligga i med träningen!


Emil, min käre son, har lite synpunkter. Han tycker att min blogg borde handla lite om hur man når målen - d v s tips och idéer på hur man tränar in alla delmomenten till tävling. Jag tycker detta är lite svårt eftersom jag är en "glad amatör". Det som funkar på min hund kanske inte funkar på en annan. "Skit samma", säger Emil, "jag vill i alla fall läsa om hur jag ska göra för att ta mig dit... Vare sig det gäller hundträning eller annan träning!" Okej, ska försöka bli bättre på det. Här kommer lite tips för att få hunden att tycka det är roligt med träning - och framförallt då lydnadsträning:


1. Godis (gärna köttbulle elller korv...)

2. Boll (åtminstone våra två labbar älskar att bli belönade med att få jaga en boll)

3. Muntligt beröm, inte att förringa... Våra båda yrväder blir alldeles överlyckliga om matte är överlycklig - överdriv gärna...!


I eftermiddags hade vi bestämt oss för en tur till ängen med båda hundarna. Detta ändrade vi på, då vi skulle gå en längre kopplad promenad ikväll. Vi gick istället ut i trädgården och tränade lite lydnad. Som sagt, det var ett tag sen - vilket visade sig på åtminstone Essie! Hon var lysande! Hade alla momenten i elitklass varit inövade är jag säker på att jag hade kunnat starta henne imorgon om det var så! Riktigt på hugget! Man blir lycklig av att se hur lycklig hon är! Se - det smittar...


Vi körde en del moment i elitklass - bl a "sitt - ligg - stå" under marsch. Gick strålande! Lite tips här: Låt bli att träna i två månader så går din hund som på räls! Nej, skämt åsido, det märks att lydnadsträning var mycket nykommet för Essie! Åhh, underbara hund!


Hopp över hinder med metallapport. Ja, det visste jag att hon skulle fixa. Ett litet tips här kanske: Träna med hunden från den är valp med att allt ska kunna bäras - och då menar jag allt!


 

Husse har köpt hem lingonsylt - matte måste ju testa om Essie kan apportera detta utan att sticka hål på plasten. "Det kommer att blir kletigt" sa husse. Nej, det blev det inte - inte en skråma....


Indra fick också träna lydnad. Det är nytt för henne - men hon vet att i husses ficka finns:


1.Godis (gärna köttbulle eller korv)... i detta fall köttbulle.....  

Ja, det kommer att bli bra det här! Lite tjatande kanske men sen kommer momenten att sitta där.


Vi har också hunnit med lite apporteringsträning "i vinter". Naturligtvis var vi tvungna att ge oss ut när det var som mest snö - då fick matte och husse lust att träna med sina små svarta:


 

Indra kommer in i flygande fläng med dymmyn


 

Fin leverans till husse.


Jodå, Essie var också med! Men eftersom hon stäppade på klo-tårna - och eftersom matte inte var riktigt på humör för det - så slutade det med att hon åkte in i bilen igen. Ett tips även här - är du inte på humör för träning - låt det va! Skyll inte på hunden, bryt istället! Det kommer fler dagar då ni kan träna!


Jaaaa, så var det ju det här med Samantha och hennes hästar! Nu är hennes medryttarhäst Picasso på banan igen! Han har ju varit skadad ett tag nu så hon har inte kunna rida honom. Även här har jag ett par träningstips till alla er föräldrar med barn som är "hästtokiga":


1. Ha väääldigt gott om tid

2. Har ni inte väldigt gott om tid, se till att barnet ifråga har äldre syskon som har väääldigt gott om tid.....


 

Storebror Emil rycker in och följer med lillasyrran till stallet.... Katterna gillar, men som synes är Emil väldigt upptagen av sin mobil....! Bonussyrran Frida var också med i stallet - det är hon som är fotograf! Tack Emil och Frida för att ni ställer upp när min tid inte riktigt räcker till.... Ni är guld värda!


Samantha mockar och lägger ut strö:


   


 

Fina Picasso! Påminner mycket om Samanthas ridskolehäst Zorro. Kanske inte till utseendet men mycket till sättet: Lika keliga, lika söta, lika lätta att hantera...


Idag är det Alla Hjärtans Dag! Hoppas ni alla haft en mysig dag tillsammans med nära och kära! Det har jag haft.


 


Imorgon väntar apporteringsträning tillsammans med Malin och Lena. Ska bli jätteroligt. Fortsättning följer....


Anna-Lena


Ovido - Quiz & Flashcards