labradorliv

Alla inlägg den 20 februari 2014

Av Anna-Lena - 20 februari 2014 21:03

"Tråkträning".....


.... som Malin brukar kalla det, blev det idag. Och... jaa, det tycker nog åtminstone Essie men ack så nyttigt!


Idag gick jag och Lena ut i ko-hagarna med våra hundar, Essie och Viggo (Indra fick inte följa med, hon fick hålla till godo med en promenad med Anton under tiden).


Träningen idag bestod av passivitet, dvs hundarna fick gå "fot" medan vi kastade lite dummies hit och dit. Vi hade även apportkastare med oss och ibland låtsades vi att vi sköt och ibland sköt vi också skott. Ett par dummies sköts också iväg. Två styck taggade labbar hade stenkoll på apportkastaren! Men..... jag är ändå otroligt nöjd med Essie - mycket lugnare och tystare än hon brukar vara! Hon ryckte inte ens när skotten brann av! Precis som det ska vara, förmodar jag. Efter en stund fick vi hjälp med skjutandet av Lenas man och då blev hundarna ännu mer taggade! Viggo fick hämta en del av de kastade apporterrna, Essie fick inte hämta ett dugg!


Vi gjorde också en "walk-up", dvs skytten sköt under tiden vi promenerade och tanken är då att när skottet gått av ska man stanna och hunden ska sätta sig direkt. Nja, de blev ännu mer taggade så detta får vi nog vänta med ett tag.


Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är mycket nöjd med Essie idag! Jag tror att om jag håller på att tjata in denna "tråkiga" träning, så kan det kanske bli en skaplig apportör av min fina flicka till slut!


Viggo skötte sig såå fint tycker jag även om hans matte inte riktigt håller med. Jag tycker detta är en otroligt cool hund som jobbar så fint med sin matte!


Vi är åtminstone överens om att detta ska tränas mycket! Så det lär bli en tur till ko-hagarna om några dagar igen. Och Essie ska inte heller då få hämta något! Nej, det är inte synd om henne. Hon är lika lycklig för det... (kanske inte just då, men nu...   )


Tyvärr inga bilder idag, här var full fokus på hundarna men ett par bilder från förra träningen kan jag bjuda på:


 

"VAD menar matte nu....?!" Lena och Viggo förbereder sig.


 

Essie har stannat på stoppsignal...


Efter avslutad passivitetsträning var det dags för stallet! Samantha och Zorro skulle tävla i pay and jump. Idag blev det två starter, 50 cm och 60 cm. Samantha behöver rutin på att tävla, Zorro behöver också rutin på att tävla och dessutom förstå att allt inte är livsfarligt! Han kan tramsa sig ibland och få för sig att "oj.... mycket folk på läktaren, nu blir jag nog rädd...., eller, oj..., ett vitt hinder, det är nog farligt, bäst att inte hoppa över..." 


Men idag.....!!!!! Oj, så bra det gick!  Båda klasserna gick kanon! Samantha var mycket nöjd med sin lille ponny och sin egen prestation. Grattis Samantha och Zorro, äntligen har det lossnat riktigt!


Här kommer en liten film:



Duktiga! Banan bestod av åtta hinder, tyvärr åkte inte mobilen fram i tid så de första tre hindren finns inte med på filmen.



Nu går det mot helg igen. Förhoppningsvis innebär det mer hundträning för mig och Roger - och mer ridning för Samantha!


Anna-Lena


Ovido - Quiz & Flashcards