labradorliv

Alla inlägg den 24 maj 2014

Av Anna-Lena - 24 maj 2014 20:53

Världens Bästa Essie...!


Jaaa... ännu en dag till ända och jag kan åter igen konstatera att vi förmodligen har de bästa hundarna som finns på denna jord!   Något överdrivet kanske, men inte för oss!


Idag startade jag och Essie i rallylydnad för första gången... på riktigt... ingen klubbtävling utan skarpt läge... dvs officiell tävling.   


Eftersom jag mest jobbar nu för tiden och har väldigt lite tid att träna hund kändes det som väldigt tur-betonat att tävla idag. Men eftersom  jag har världens bästa Essie så tänkte jag att va fasen... vi får väl se det som träning! Med den tanken kom även ett visst avslappnande och lugn - även om det fanns klubbkamrater som tyckte att jag nog kunde lugna ner mig några grader... - . Jaaa, så är det nog! Prestationsångest heter det visst. Men inte på långt när som när vi tävlar lydnad - vilket jag tränar avigt och rät när det är dags för tävling.


Nåväl... Oförberedda (men vi var inte ensamma om detta...), gick vi in på banan:


 

Vi bara förbereder oss, reder oss, reder oss......       


Och nu vill jag att ni tittar på den fantastiska kontakten som Essie håller:


       Underbara hund!   


Och här en bild på det största poängavdraget; Essie låg inte ner till hundra procent. Det kostar poäng, i det här fallet fem stycken!


 

Hmmmmm.....    Ja, jag hade det på känn. Regnvått gräs är inte Essies melodi... Observera domaren till höger och framförallt skrivaren som skriver så pennan glöder...


Totalt sett slutade det med 93 poäng av 100 möjliga. Jag är mer än nöjd!!  Och dessutom med en tredje plats på pallen:


   

 Essie fortsätter att hålla fokus...    


Därefter följde ytterligare en tävling i nybörjarklass där jag och Essie deltog. Tyvärr inga bilder från den, då min fotograf (tillika husse och min älskade Roger) hade fullt upp med att grilla och sälja korv och hamburgare!   


Men kan meddela att här skrapade vi ihop 94 poäng av 100 möjliga! Och de sex poäng vi tappade var helt och hållet mitt fel. Essie skötte sig exemplarisk, matte ska bara lära sig att hålla fötterna stilla och inte rätta till ett litet pyttigt snett sättande! Nåja, man lär av sina misstag... Ingen pallplats i denna tävling men en mycket hedrande 7:e plats!


Nu får jag nog anmäla oss till ytterligare nån eller några tävlingar så vi uppflyttade till fortsättningsklass. Och sen...! tänker jag fokusera på elitklass i lydnad!!   


Just nu känner jag mig bara lyriskt över att vår goa Essie fixar detta med rallylydnad trots den bristfälliga träning det faktiskt har varit. Jag känner att det kanske inte är så rättvist mot henne att tävla då. Desto större glädje att hon faktiskt fixar det ändå! Härliga hund!


Väl hemma blev det lite bus i trädgården med Indra. Lite dragkamp är ju aldrig fel:


 


Imorgon är det Mors Dag! Grattis säger jag till alla mammor där ute och framför allt till min egen mamma! Jag är så glad att jag har dig!   


Själv möttes jag av rosor på bordet när jag kom hem. Emil hade satt dem där; han jobbar imorgon, söndag, och visste inte om han skulle hinna fixa något då så det blev ett fint förskott. Tack Emil!!     


 


Ha en fortsatt trevlig helg!


Anna-Lena

 







Ovido - Quiz & Flashcards