labradorliv

Alla inlägg den 13 augusti 2014

Av Anna-Lena - 13 augusti 2014 21:15

Jag tycker att man alltid ska träna lite "svårare" än vad som krävs.


Om hunden till exempel ska ligga plats i två minuter på tävling, kan man lägga den tre-fyra minuter på träning...


Om hunden ska sitta i grupp i en minut på tävling, kanske den ska sitta tre minuter med störning på träning...


Därför har vi redan nu börjat förbereda Indra inför elit-klass i lydnad.


Hon har redan fått träna på rutan...


Hon har redan fått träna platsliggning med störning...


Hon har redan lärt sig springa till en kon...


 


Inte nog med det: vi har lärt hundarna att springa till samma kon samtidigt!!


 


Ha, ha, jag skojar naturligtvis...


Bilderna är fejkade... Trots allt har vi så pass mycket lydnad på våra hundar att vi kan placera dem vid en kon och snällt be dem stå kvar där tills matte har tagit en bild...   


Men Indra har tränat på rutan... Det sitter där inte ännu, men jag är säker på att det kommer att göra det när det är dax...


Hon har tränat på sitt i grupp och platsliggning med störning. Det har gått bra, åtminstone om gruppen bara består av henne och Essie. Något annat har vi inte tränat. Jo, hon fick ju "träning" på senaste tävlingen, då hon blev uppjagad av en annan hund....


Ikväll har jag tränat lite lydnad med båda hundarna i trädgården.


Husse jobbar kväll så jag var ensam med båda men det går fint. En åt gången, när den ena jobbar får den andra sitta fint och titta på.


Indra fick börja.

Linförigheten gick strålande!

Läggande under marsch gick bra, något sakta ner som vanligt.

Ställande under marsch gick strålande!

Inkallningen - ja, detta är ju Indras paradnummer...! Snabb som sjutton och väldigt snyggt avslut!! Hon "snurrar" liksom ett halvt varv i luften vid sidan om en och därefter sätter hon sig (oftast...) perfekt!


Därefter hopp över hinder. Hon kan detta så egentligen behövs ingen överdriven träning på det men hon tycker det är så roligt! I och för sig tycker hon all lydnadsträning är roligt...   


Näst på tur Essie.

Dirigering till kon - med en annan kon ca 10 meter bredvid. Jag såg att hon fokuserade på konen vid sidan om eftersom det var den jag satte dit sist, men efter att jag riktat in henne sprang hon till rätt kon. När hon gjort rätt ett par gånger la jag ut apportbockar. Först en till höger och sen en till vänster. Därefter skickade jag henne till konen, för att sen dirigera henne till höger apport. Gick strålande!!

Nästa gång blev det vänster apport. Även detta gick galant! Tänk om det är så att hon börjar fatta detta nu...?!   


Eftersom träningen gick så bra valde jag att avsluta där. Man ska sluta när man är på topp! Lite lek med bollen innan mörkret infann sig.


Idag är jag nöjd med våra små labradorer!


Anna-Lena






Ovido - Quiz & Flashcards