labradorliv

Alla inlägg den 18 augusti 2014

Av Anna-Lena - 18 augusti 2014 22:50

Ralllylydnad...


En variant av lydnad som är lite lättsammare än "vanlig" tävlingslydnad.


Och med lättsammare menar jag då inte lättare utan lite mer lustfyllt och "roligare"! Här får man ju prata med hunden, visa hunden hur den ska agera och även berömma hunden hur mycket man vill, så länge man inte rör vid den eller ger den godis... Det är ju till och med så att uppmuntran av hunden belönas...


Jag ska vara ärlig och erkänna att jag varit lite skeptiskt till denna form av träning - framför allt i kombination med "vanlig" lydnadsträning" - men jag har ändrat uppfattning.


Igår var jag och Essie iväg och tränade rallylydnad på klubben. Vi har ju några eldsjälar där som brinner för rallylydnad och som hade byggt en bana som var en blandning mellan nybörjare - fortsättning - avancerad.  


Vi var några få, tappra, som trotsade ösregnet och hade riktigt trevligt tillsammans, både människa och hund...! Essie behövde en runda på planen för att värma upp men därefter gick hon riktigt fint. Det märks att hon är ovan vid att det händer saker hela tiden och att det kommer nya kommandon med väldigt korta mellanrum men till slut föll även hon in i mönstret...   


Essie behöver ytterligare ett godkänt resultat i nybörjarklass för att bli uppflyttad till fortsättningsklass men efter gårdagens träning har jag goda förhoppningar om att detta kommer att gå bra!


   

Exempel på ett par kluriga skyltar i rallylydnadens värld.... Och tycker ni det ser lätt ut kan jag bara säga, att nej... det är det INTE! Det är inte bara hunden som ska göra rätt. Föraren ska också agera på rätt sätt, vare sig det gäller att sätta fötterna rätt eller stå rätt i förhållande till skylten, eller.... ja, listan är lång på hur mycket fel en förare kan göra...



Ikväll har vi tränat lite "vanlig" lydnad med både Indra och Essie. Även idag i hällande regn.


När det gäller Indra fokuserar vi just nu mycket på att hon ska lära sig skilja på "ligg" och "stå" under marsch. Efter senaste tävlingens fadäs där inser vi att hon inte riktigt har fattat skillnaden...


Hmmmmm......


Vi testade en ny variant....:



Just nu är jag mest orolig över att hon ska tro att hon alltid ska stå, att hon glömmer vad "ligg" under marsch betyder... men äsch, nu tar vi en sak i taget....     


Näst på tur var Essie.


Hon fick träna på den fördömda rutan...   



Söta Essie, varför kan du inte göra så här på tävling....??!!   


Därefter blev det "dumrutan"...


Det här är jag faktiskt riktigt nöjd med!    


Ja, de avslutade på topp, både Indra och Essie!


Anna-Lena


  
  
 

Ovido - Quiz & Flashcards