labradorliv

Alla inlägg den 2 mars 2014

Av Anna-Lena - 2 mars 2014 19:14

Linförighet och Fritt följ.....


.... detta kan man träna hur mycket som helst känns det som! Det kan alltid bli bättre!


När Essie var 16 månader tävlade vi henne första gången i lydnadsklass 1. Nu tänkte vi försöka göra samma sak med Indra, så till sommaren eller tidig höst ska vi förhoppningsvis kunna starta henne. Men då gäller det att träna! Vilket vi inte har gjort så mycket....


I eftermiddags gick jag ut i trädgården för att träna linförighet. Utrustad med klicker och korv skred vi till verket. Det var absolut inte perfekt men här finns potential om man säger så.... Om vi bara kan få henne att ta saker och ting på lite större allvar - (hon tror att hon ska kunna hoppa och studsa sig fram genom livet -) så kan nog detta bli bra till slut.


Efter en stund bytte jag halsband. Hon har ett snyggt Hurtta-halsband (som hon klär förskräckligt bra i   ) men det är inte så bra att träna i. Därför hämtade jag ett dressyrhalsband (dvs ett styphalsband men jag tycker det låter så illa så jag föredrar att kalla det dressyrhalsband, jag vill ju inte strypa vår hund....). Lite lättare att korrigera men man får vara väldigt försiktig. Hon är så känslig denna lilla hund så tar man i för mycket blir det pannkaka av alltihop. Det gick bra! Det är så roligt att jobba med henne! Efter en stunds linförighet fick hon springa efter bollen en stund. Därefter ytterligare lite linförighet. Jajamensan.... samma arbetslust och glädje trots att jag snott bollen för henne....   


Sen blev det "hopp och lek" tillsammans med Essie! Bollen fram igen. Indra kan roa sig själv, här behöver man minsann inte kasta några bollar.....:

   

Tjoohooo....!


Essie däremot skulle aldrig komma på tanken att försöka ta bollen från Indra! Något besvärad dock av att Indra har ockuperat den.....


 


Eftersom jag ändå var igång tränade jag lite fritt följ med Essie också. Som sagt, detta går ju att träna hur mycket som helst. Jag tycker hon har en tendens att gå för långt fram så det måste vi försöka bättra på.


   

Nja... lite långt fram tror jag....



Vi tränade också "ligg, sitt, stå" under marsch.... Tycker det sitter rätt så bra:


 

"Ligg" - här är jag på väg tillbaka till henne


 

"Sitt". När man går tillbaka till hunden ska man passera den och vända efter några meter...


 

"Stå". Det viktiga är att hunden stannar på sin plats hela tiden. Essie tittar efter mig men har kvar alla tassar i marken....


Som ni ser hann det bli mörkt ute innan vi var färdiga. Men vi går ju mot ljusare tider!

Tyvärr inga bilder på Indras linförighet, men de kommer en annan dag.


Vi har också hunnit med att spåra med Essie idag. Det gick väl helt okej. Ska göra detta oftare så hon får mer rutin. Idag plockade hon inte upp pinnarna men hon markerade dem väldigt tydligt. Och hon hittade alla! Det var inte jag som lagt spåret så jag visste inte vart vi skulle gå, jag fick förlita mig helt på Essie!


Nu har träningslusten kommit tillbaka på allvar och nu ser jag fram emot lite ljusare kvällar, vårvärme och träningssugna hundar!


Ha det bra allihop!


Anna-Lena


Ovido - Quiz & Flashcards