labradorliv

Alla inlägg den 4 mars 2014

Av Anna-Lena - 4 mars 2014 21:46

Skam den som ger sig....   


Efter förra veckans mindre lyckade övningar i passivitet fick Essie en ny chans idag.


Ut i ko-hagarna, jag och Essie, Lena och Viggo och idag var Roger skytt.


Allt var betydligt lugnare idag. Visst var Essie taggad och visst pep hon en del men idag kände jag ändå hopp om att det ska kunna bli bra till slut.


Det blev mycket fotgående några meter bakom skytten. Vi sköt mycket skott och även ett par dummies. Lena kastade lite dummies som Viggo fick hämta. Essie - ja, hon fick allt bli kvar vid min sida.


Efterhand tyckte jag att hon blev lugnare så då tyckte jag hon kunde få en belöning: En dummy kastades bakom henne och därefter kom ett skott framför henne. Jag vände helt om och Essie fick apportera den kastade dummyn. Två gånger gjorde vi så, sen var det slut på apporterandet. Dagens träning avslutades med fotgående utan att få hämta något.


I stort sett är jag  nöjd med dagens övning. Även Viggo var "sig själv" igen och mycket lugnare än förra veckan. Lena har en förklaring på detta:


- Förra veckans stålande vårväder, hundarna fick naturligtvis vårkänslor!!     Ja, så kan det säkert vara.


Hur som helst är det bara att träna vidare med denna "tråkiga" träning. Jag tycker inte den är så tråkig dock, åtminstone inte när det går bra. Men frågar ni Essie eller Viggo är jag säker på att de hade velat göra något annat - apportera till exempel - !   


Tyvärr inga bilder idag heller, allt fokus på Essie, men i skogen på väg till ko-hagen såg vi denna lille filur:


 

Vet inte hur detta lilla troll har hamnat här - och är mycket tveksam till om han får stå kvar heller någon längre tid men söt är han....



I veckan väntar lite lydnadsträning och till helgen blir det spårning igen. Rapport kommer....


Anna-Lena


 

Ovido - Quiz & Flashcards