labradorliv

Alla inlägg den 27 mars 2014

Av Anna-Lena - 27 mars 2014 19:03

Sjukstuga.... igen!


Igår när Emil var på språng ut genom dörren för att åka till träning, säger han i förbifarten:


"Förresten, mamma, kolla upp Essie. Hon gnydde och pep när jag skulle kela och klappa henne på huvudet."


Jaha......


Nej, jag upptäckte ingenting men det gjorde däremot Samantha!


"Kolla som hon ser ut under hakan! Ska det se ut så!?"


Oj!


En stor svullnad precis nedanför framtänderna! Och hon var inte så pigg på att man rörde henne där. Uppenbarligen gjorde det ont.


I morse ringde jag veterinären och fick en tid för undersökning. När vi kom dit, jag och Essie, kunde jag konstatera att det inte hade blivit bättre sen igår, snarare tvärtom. Veterinären var lite frågande till vad det egentligen handlade om, han tyckte det var alldeles för hård svullnad för att komma från något stick av nån insekt.


Jag kom att fundera på Essies hörntand. Denna knäckte hon för två år sen (när vi gett henne märgben..... vilket är tabu i detta huset sedan dess...., dyrköpta erfarenheter säger jag bara.....) och fick åka till hundtandläkaren för en rotfyllning. Det bar sig inte bättre än att en liten fil som användes vid rensning av tanden bröts av under rensningen, så numera har Essie en bit metallfil i sin ena hörntand! Enligt hundtandläkaren skulle det inte innebära några bekymmer så förmodligen har det inget med detta att göra men tankarna går ju.....


Hur som helst fick Essie penicillin att äta i tio dagar och förhoppningsvis är allt borta sen.   


Här kommer bilder:


 

Normal underläpp/haka på labrador, Indra...


 

Onormal underläpp/haka på labrador, Essie.....


Nu hoppas vi på att medicinen ska hjälpa så vår goa Essie blir frisk och glad snabbt igen!   


Anna-Lena



Ovido - Quiz & Flashcards