labradorliv

Direktlänk till inlägg 13 mars 2014

Höger eller vänster....??!

Av Anna-Lena - 13 mars 2014 18:46

Höger eller vänster....??!


Nu är jag och Essie igång med träningen inför elitklass i lydnad!


Mycket nya moment, roligt! Roligare är att Essie tycker det är så kul med lydnad igen! Det bådar gott. Nu ska jag bara komma ihåg att inte träna sönder henne. Lydnadsklass två och tre kändes som vi verkligen "segade" oss igenom. Då gjorde vi inget annat än tränade... och tränade.... och tränade.....   Till slut höll både jag och Essie på att spy på allt som hade med lydnadsträning att göra...!! Det märktes ju på resultaten också; poängavdrag för långsam fart, eller långsamt sättande, eller långsamt läggande, eller......, ja, listan kan göras lång när man ska beskriva Essies uttråkning!


Men, nu är vi på gång! Med nya krafter och nya tag!   


I vinter har jag tränat henne lite inomhus, bland annat med att springa till en kon. (Tror jag har nämnt detta tidigare, eller...??) Det har gått bra och faktiskt ännu bättre utomhus där det är lite mer plats. Först när vi började träna in detta sprang hon fram till konen och bankade till den. Det är ju inte så bra, men jag förstår hennes tanke - vi har tränat på att sätta tassen på en "target" och då är det ju lätt att förväxla. Detta åtgärdade jag genom att lägga lite godis nån meter bakom konen och då gick det bättre. Stannar gör hon på kommande och då var det bara att belöna genom att hon fick springa och ta godiset.


Nu tyckte jag att hon var så pass säker på detta att jag ville skicka henne vidare till en apport. Hon gillar ju att apportera så...


I elitklassen finns ett moment "Apportering med dirigering" som innebär att man ska skicka hunden till konen. Där stannar man hunden och därefter ska man dirigera den vidare till att apportera en träapport. Det finns tre apporter utlagda och det är alltid höger eller vänster apport som ska apporteras - aldrig den i mitten. Naturligtvis får man inte välja själv - det hade ju varit för lätt... det lottas innan tävlingen! Suck......   


Nåja, idag anlitade vi vår expertfilmare Samantha som skulle föreviga detta, vårt första försök att sätta ihop allt detta:


Här säger filmaren ifrån: "Mamma, du visar höger och säger vänster..." (jag har försökt göra det enkelt för mig, Essie vet ju inte vad som är höger eller vänster - därför utgår jag alltid från mitt höger eller vänster.... eller vad gör jag...?!)  Stackars hund... Hon är helt förvirrad!   


Nåja, nytt försök...


Njaaaa.....


Yeesss! Här blir Essie så lycklig över att det blev rätt så hon bjuder på ett litet hopp på tillbakavägen   . Tror dock inte att detta hade uppskattats på tävling, jag tror faktiskt att hon hade blivit diskad...


Men till slut så...:




Naturligtvis är det en bit kvar till detta moment sitter som det ska, bland annat avstånden till konen och apporterna. Men det känns som vi är på rätt väg i alla fall. Och dessutom hoppas jag att dirigeringen sitter i även när vi tränar jaktapportering!


Beklagar att filmerna blev lite "dimmiga" - eller egentligen inte, för det beror ju faktiskt på vår fantastiska vår-sol som är på väg ner över hustaken. Vädret är ju helt fantastiskt nu!


Nu är det snart helg igen!  Dock en helg utan att träna hund men sen så.....!   


Anna-Lena







    
 






 
 
Ingen bild

Malin

16 mars 2014 15:39

Heja, Anna-Lena!
Det kommer att fungera det här med dirigeringar! Ni är flitiga med att träna, men som du skrev...träna inte fööööör mycket!!:)

Kram Malin

Anna-Lena

17 mars 2014 19:56

Hej Malin!

Ja, jag tror det kan bli bra till slut!

Just nu tror jag inte det finns någon risk med att vi tränar för mycket. Essie är taggad till tänderna, hon trivs lite för bra på lydnadsplanen.... Idag fick vi avbryta "fritt följ" då hon var alldeles för ettrig och jag kände att njaaa, vi tar lite moment där hon får springa istället.

Är det inte på ena hållet så är det på andra.... Suck!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 25 oktober 2015 19:19

Jag har nu bestämt mig för att lägga ner bloggen...      Jag har bloggat lite drygt ett par år nu om våra hundar och vår hundträning och det har varit jätteroligt men jag känner att tiden inte räcker till riktigt... Vill inte att bloggandet ska...

Av Anna-Lena - 20 oktober 2015 22:03

... ja, nu faller mörkret snabbt på kvällarna - eller snarare på eftermiddagen skulle jag vilja säga...      Värre ska det ju bli så det är bäst att njuta av de få timmars dagsljus som fortfarande finns.   Men visst blir det lite besvärligare...

Av Anna-Lena - 7 oktober 2015 20:56

... lite har skrivits här...      Men det är kanske just därför... Det händer så mycket hela tiden så det blir inte mycket tid över för att skriva. Men jag tänkte faktiskt att det skulle bli ändring på det från och med nu!   Först och främst ...

Av Anna-Lena - 28 september 2015 21:38


... av Sotis.   Sotis var min mammas katt som idag - 15 år gammal -  fick somna in.     Fina, söta Sotis...           Trots att det är ett svårt beslut att ta, tycker jag att man som djurägare är skyldig sitt husdjur att låta den få de...

Av Anna-Lena - 15 september 2015 21:43

... som Sickan sa....      Eller rättare sagt - VI har en plan!   Efter kvällens lydnadspass har vi faktiskt lagt upp en träningsplan, framför allt för Indra.   All lydnadsträning är färskvara och när det gäller Indra har vi sett det extr...

Ovido - Quiz & Flashcards